Sanna Edling, projektledare, under informationsdelen av mötet. När det var klart reste sig Åke Nilsson upp för att ställa frågor om hur framkomligheten kommer att bli på det nya resecentret. Foto: Sofie Tejre

Stort möte om nya resecentrum: "Hade väntat mig mera dialog"

Många intresserade hade samlats för att lyssna på information om det nya resecentret som ska byggas i Västerås. Men den stora diskussionen uteblev. – Det finns ju alternativ, men de vill ni inte titta på, säger en man som ställde sig upp under mötet.

Publicerad

Samråd för detaljplanen som gäller etapp ett av det nya stationsområdet pågår just nu och fram till den 18 december. Att en detaljplan går ut på samråd innebär att kommunen samlar in så mycket information, synpunkter och önskemål som möjligt från medborgare, myndigheter och andra, för att ta med det vidare i processen.

Innan mötet på måndagskvällen har man haft informationsmöten på bland annat Mälardalens högskola och på Kokpunkten, plus att man under hela samrådsperioden står på Expectrum varje måndag och pratar med folk.

– Vi vill få in synpunkter, och vi vill få in synpunkter från fler grupperingar än som kanske normalt har synpunkter, säger Sanna Edling som är projektchef för Mälarporten som hela projektet kallas.

Vad har folk sagt hittills?

– Många är väldigt positiva. Många av de yngre tycker att det är otroligt häftigt: många säger "coolt" och "wow" och "är det här Västerås?". Men många undrar också hur det kommer att fungera under ombyggnationstiden, hur passagerna ska fungera för cyklister och så vidare. Men samråd handlar om att hämta in synpunkter och det är precis det vi vill göra, berättar Sanna Edling.

Det stora samrådsmötet för detaljplanen hölls under två timmar på måndagskvällen, och mötet var välbesökt.

– Väldigt mycket handlar det om att få en känsla av vilken diskussion som pågår och vad är det folk undrar över, säger Sanna Edling.

Mötet började med en introduktion av kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S), och följdes sedan av information om projektets första etapp, och även lite om etapp två. Sedan fick besökarna gå till flera olika stationer där flera representater fanns, där också olika saker diskuterades. Ett grepp som mötte kritik redan under första delen av mötet.

– Blir det någon mer stordiskussion eller är det bara enskilda samtal? frågade en kvinna.

– Det finns ju alternativ, men de vill ni inte titta på, utbrast Åke Nilsson som ställde sig upp redan under första delen av mötet. Efteråt berättar han för Västerås Tidning att han efterlyser en diskussion om att titta på möjligheten att gräva ner järnvägen, och en diskussion om hur man ska komma över järnvägen, från city ner till Mälaren, på smidigast sätt.

Besökaren Magnus Wallin efterlyste även han en större diskussion:

– Det här var trevligt, men det är väldigt mycket marknadsföring och väldigt lite om kommunikationen med medborgarna, och det tycker jag är synd.

Vad förväntade du dig av det här mötet?

– Jag hade väntat mig mera kommunikation och öppen dialog. Nu får vi gå till olika stationer och kanske stå i kö för att ställa frågor. Det var synd att det inte var en hel session för att ställa frågor, så alla kan höra vad alla tycker och tänker.

Sanna Edling berättar att man valde upplägget med olika stationer för att fler skulle få chansen att ställa frågor och framföra sina synpunkter.

– Risken som vi såg med att ha en stor diskussion var att det blir några som blir väldigt drivande i vissa sakfrågor, och sen så kommer inte de andra till tals. Människor har ofta lättare att prata i en mindre grupp, och det är inte så att vi inte möter de diskussioner som man vill ha. Alla får gärna ställa sina frågor, men det kan också bli en baksida om man låter en fråga ta över en hel diskussion.

Samrådstiden för etapp ett pågår fram till 18 december, och fram till dess är det fritt fram för vem som helst att lämna synpunkter på förslaget till detaljplan.

LÄS MER: Västerås kan få 100 meter högt hus

Powered by Labrador CMS