Nu kan boende på och längs Malmabergsgatan åka via city och E18. Så här såg det ut på torsdagsförmiddagen.

Malmabergsgatan öppen för genomfart

Sedan ett par veckor tillbaka är Malmabergsgatan öppen för genomfart, men arbete pågår fortfarande och framkomligheten är klart begränsad.

Publicerad Senast uppdaterad

– Om möjligt är det bra att välja en annan väg, säger Jenny Holmberg, pressansvarig på Mälarenergi, i ett pressmeddelande.

Mälarenergis ledningsarbeten på Malmabergsgatan har pågått i över ett år och genomförs för att öka leveranssäkerheten till norra och östra Västerås. Och arbetet fortsätter ännu ett tag till.

– Det handlar bland annat om att säkra värme- och fjärrkylaleveranser till framtida etableringar och möjliggöra fortsatt expansion på Finnslätten, säger Jenny Holmberg.

I mitten av december öppnades Korsängsmotet så att på- och avfarterna till E18 gick att använda igen. I januari kom ytterligare lättnader och under februari öppnades Malmabergsgatan åter upp för genomfartstrafik – men med begränsningar.

– Vi har öppnat upp gatan för att arbetet har kommit in i ett helt annat skede. Vi anser inte att vi kan motivera att ha gatan stängd som läget är nu. Men detta innebär inte ett automatiskt klartecken för att gasa på.

Den som åker på Malmabergsgatan behöver ha i åtanke att gatan fortfarande är ett arbetsområde, poängterar Jenny Holmberg:

– Under de två veckor som vi nu haft gatan öppen för genomfartstrafik har vi tyvärr stött på en hel del bilar som kört väldigt fort och inte heller lämnat företräde till busstrafiken. De som åker där, behöver ha respekt för att arbetena fortfarande pågår – att ta det lugnt och visa hänsyn.

Framför allt handlar det om att värna arbetsmiljön för de som arbetar med ledningsarbetena. Men det handlar också om att bibehålla en god framdrift i projektet.

– Den senast kommunicerade tidplanen, som säger att arbetet ska vara klart våren eller sommaren 2024, gäller fortfarande men nu med betoning på sommaren. I de schakt vi grävt vid Haga Parkgata har vi upptäckt mycket berg som går vidare upp mot Tråddragargatan. Det innebär att vi kommer behöva spränga och det är då mer realistiskt att säga att målgången sker under sommaren.

Även om arbetsmiljön är den stora anledningen till att Mälarenergi vill ha en begränsad mängd trafik på Malmabergsgatan, så spelar tidplanen också roll.

– Ett stort antal bilar leder lätt till köbildning, vilket gör det svårare att arbeta samtidigt som det tar längre tid för arbetsfordonen att ta sig fram. Vi är på god väg, men är inte i mål än och vill behålla den goda framdrift som vi haft sedan oktober. Här behöver vi hjälpas åt.

Powered by Labrador CMS