Klas Brink i Brinkens garage i Hallstahammar.

Klas Brinks besked: Släpper cruisingen

Efter att ha stångats med Västerås stad om den organiserade cruisingens vara eller icke vara har Klas Brink landat i att Västerås Summer Meet 2023 inte kommer att resultera i en organiserad cruising, åtminstone inte i hans regi som det ser ut i nuläget.

Publicerad

När förra årets Summer Meet var till ända konstaterade arrangören Klas Brink att han var utmattad efter att ha arrangerat både bilträffen på Johannisbergs flygfält, finbilscruisingen, cruisingen, burnout på Hälla och delar av drive in-bröllopen.

– Som helhet gick förra året bra, det gjorde det. Men i och med att vi var tvungna att ta på oss allt blev det för mycket, vi klarar inte allt själva och det är inte alltid så himla lätt att ta hjälp heller. Personligen var jag sopslut när jag var klar, säger Klas Brink och fortsätter:

– Träffen på flygfältet är en av världens största bilträffar i den här genren och vi gör en massa aktiviteter där och det är den som är grunden till det vi håller på med.

Klas Brink menar att han förra året inte hade möjlighet att njuta av det stora evenemanget dom skapat överhuvudtaget.

– Jag kan inte vara på plats och se saker som kan göras bättre eller förändras, och så kan det ju faktiskt vara kul att vara med och ta del av det man har skapat.

Mellan 2003 och 2019 har Västerås stad stöttat evenemanget som medarrangör, men efter pandemiuppehållet meddelade man att kommunen inte längre kommer att vara medarrangör.

– Vi såg år 2020 över vårt engagemang i bilträffen och kunde då konstatera att vårt stöd till Västerås Summer Meet var betydligt större än andra kommuners stöd till liknande bilträffar i andra städer. Dessutom såg vi att det vanligaste är att det är samma arrangör av både bilträffen och cruisingen. Stödet var även betydligt större än det kommunen ger till andra stora evenemang som arrangeras i Västerås, sa Alf Westerdahl, evenemangschef på Visit Västerås, i ett pressmeddelande.

Klas Brink menar i sin tur att det inte getts något ekonomiskt stöd till Västerås Summer Meet, och att kraven från polisen inte finns på andra orter där större cruisingevent brukar arrangeras. Det är där den stora skillnaden är.

– Kravet på att man ska ha ett visst antal ordningsvakter och trafikvakter innebär en kostnad på 300 000-350 000 kronor, vem vill lägga ner en massa jobb och tid – och dessutom betala de pengarna? Sen finns det andra krav på bland annat städning, sophantering, cusingvärdar. Det finns även intäktssidor, men dessa innebär mycket jobb och i slutändan, åker man på att betala minst ett par hundratusen kronor för själva crusingen i alla fall, säger Klas Brink.

Organiserar inte cruisingen

På grund av detta har Klas Brink och hans crew bestämt sig för att bara arrangera bilträffen på Johannisbergs flygfält mellan torsdagen den 6 juli till lördagen den 8 juli.

– Det går bra att bara köra träffen på Johannisberg och det är det vi kommer att göra. Vi kommer inte att organisera någon cruising och eftersom vi inte gör det så får vi inte heller arrangera finbilscruisingen, Hälla burnout eller drive in-bröllopen. Vilket jag tycker är synd för det är grejer vi är så vana att arrangera, vi har sponsorer och så som hjälper oss och kan lägga en del pengar själva, så det skulle vi kunna bjuda på.

Spridda utflyktsmål

Många andra liknande event i Sverige har använt just Västerås som inspiration, då man här var först med koncept som finbilscruising, organiserad burnout och drive in-bröllop.

Utöver den klassiska träffen på flygfältet med utställningstävlingar, swapmeet, mat, underhållning och Miss Västerås Summer Meet 2023 vill arrangören utöka upplevelsen med spridda utflyktsmål.

– Vi har för avsikt att försöka organisera ett par andra saker, bland annat ha öppet hus på Brinkens garage i Hallstahammar som många vill kolla på. Och samma sak med Mel’s garage i Enköping. Sen vill vi tillsammans med andra aktörer hitta aktiviteter, så om någon sysslar med något som är intressant för målgruppen med genuint bilintresserade personer är det bara att höra av sig så hjälper vi till att marknadsföra dessa aktiviteter på Facebook och på vår hemsida.

Har ni fått några reaktioner på att det inte blir någon organiserad cruising?

– Av det vi har hört från personer som är genuint bilintresserade, det vill säga de vi helst vill ha hit, så bryr sig inte majoriteten om en organiserad cruising i så stor utsträckning. Det finns flera stora bilevent i Sverige där man inte har någon organiserad crusing och det fungerar bra, det viktiga för de som kommer är ju själva eventet och att träffa likasinnade. De kommer för bilträffen på flygfältet och där kommer det att vara aktiviteter som vanligt. Planen är att vi ska försöka hjälpa Svenska kyrkan med bröllopen ute på fältet istället, för att de väldigt gärna vill göra det. Det här med drive in-bröllop är skapat i Västerås och det vore jättetråkigt om det gick i graven.

Hur känns det att ha landat i den här planen?

– Det känns både bra och dåligt. För jag tycker att det är skittråkigt att vi inte kan göra det här för västeråsarna, det är dem som i första hand kommer att märka av att den riktiga folkfesten utanför Johannisberg inte kommer att bli densamma då majoriteten av dem inte har besökt flygfältet en enda gång under alla år vi haft det.

Klas Brink menar att han fått muntliga löften från politiker som inte infriats.

– Jag har fått muntliga löften från politiker, om än något vaga. Orden som upprepades var ”Vi löser det här”, och det handlade inte om de 700 000 kronor som Västerås stad redan hade beslutat att investera i renhållning och återställning av cruisingsträckan, säger han och fortsätter:

– Vi la för ungefär en månad sen fram ett förslag på cirka tio punkter till staden. Det hade inneburit en del mindre jobb och en kostnad på 200 000 kronor för staden. Då hade hela problematiken varit löst. Vår kostnad i sammanhanget hade blivit betydligt större men det hade vi gärna gjort för att hitta en bra lösning där alla skulle varit vinnare, men utan någon diskussion med oss sa man nej, avslutar Klas Brink.

Powered by Labrador CMS