Går i pension. Isbrytaren Bore har nu arbetat färdigt på Mälaren och lämnar inom kort sin bryggplats i Västerås. Foto: Antti Korhonen

Efter 40 år – nu lämnar Bore Västerås

En 40 år gammal epok är över. Nu lämnar isbrytaren och bogserbåten Bore Västerås och Mälaren

Publicerad

Bore är köpt av ett finskt rederi som kommer att skicka fartyget till Tallinn där man antingen kommer att skrota eller att göra om Bore till ett museum.

Carola Alsén på Mälarhamnar berättar att de istället har köpt en båt som tillverkats i Holland men legat i Helsingborg och de senaste två åren i Finland.

– För oss finns bara skrotvärdet kvar av Bore eftersom det inte finns några reservdelar längre och fartyget redan har levt över sin tekniska livstid.

Eftersom man inte vet när Mälarprojektet, vilket kort syftar till att förbättra framkomligheten i Mälaren, blir klart säger Carola Alsén att det är ett smart sätt att köpa ett bättre begagnat fartyg där det finns ett andrahandsvärde.

– På det här sättet kan vi säkerställa bogsering och isbrytning tills projektet är klart. Vi vet inte riktigt vad som händer då och vad vi kommer att behöva för fartyg.

Det nya fartyget, vars namn inte är bestämt ännu, kommer beroende på väder och vind inom kort att anlända till Västerås.

Kan bli museum. Isbrytaren Bore har fungerat som isbrytare i Västerås under 40 år. Nu lämnar fartyget Västerås för att eventuellt bli ett museum i Tallin. Foto: Antti Korhonen

Fakta: M/S Bore

Bogserbåten Bore av Västerås byggdes för Landskrona stads hamnstyrelse och levererades som BORE 1962. Bore köptes 1980 av Västerås kommun och namnet ändrades till Bore av Västerås. Bore av Västerås övergick 1998 till Västerås Hamn AB. Bore av Västerås övergick vid en fusion 2003 till Mälarhamnar AB.

Tekniska data

Längd: 26,78 meter

Bredd: 7,97 meter

Djupgående: 3,90 meter

Maskin: 925 kW

Källa: Wikipedia

Powered by Labrador CMS