Aktivt arbete för att motverka välfärdsbrott

Välfärdsbrottsligheten i Sverige ökar i omfattning och blir alltmer organiserad. Under 2023 uppdrog därför Västerås stad samtliga förvaltningar att riskanalysera sina verksamheter.

Publicerad

En sammanställning av denna analys har nu presenterats som visar att kommunen arbetar aktivt för att motverka välfärdsbrott och otillåten påverkan, skriver Västerås stad i ett pressmeddelande.

– Rapporten bekräftar bilden av Västerås stad som en föregångare inom arbetet mot välfärdsbrott. Vi kan däremot inte slappna av och kommer fortsätta arbeta aktivt med relevanta myndigheter och civilsamhälle för att motverka denna kriminalitet som urholkar vår välfärd, säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande. 

De största riskområdena för en kommun avseende välfärdsbrott är utbetalningar inom ekonomiskt bistånd, föreningsbidrag och vård och omsorg. 

Västerås har under flera år stuckit ut kraftigt i förhållande till andra kommuner vad gäller anmälningar om bidragsbrott, vilket är en bekräftelse på att verksamheterna bedriver ett bra arbete. Individ- och familjeförvaltningens avdelning för ekonomiskt bistånd har sedan tidigare en rutin för att hantera felaktiga utbetalningar och ett arbete har påbörjats med att uppdatera rutinen för att ytterligare stärka kontrollerna. Det finns även en rutin för att anmäla felaktig folkbokföring till Skatteverket och polisen.

– Individ- och familjeförvaltningen har gjort ett väldigt bra jobb i den här frågan. Det är viktigt att alla som bidrar till det gemensamma via skattesedeln kan vara trygga i att skattepengarna går till de verksamheter och till de västeråsare som behöver dem allra mest, säger Anna Maria Romlid (V), kommunalråd.

Vård- och omsorgsförvaltningen har skapat en arbetsgrupp för att motverka välfärdsbrott. Det har även skapats ett signalsystem för att upptäcka avvikelser. Förstärkningar av uppföljningsarbetet har också gjorts genom tillsättning av ett nytt uppföljningsteam, en avtalscontroller och en utökad tjänst inom ersättningsteamet på enheten för kontroll och granskning, vilket resulterat i flera identifierade avvikelser. 

– Välfärdsbrotten drabbar inte bara kommuner och regioner ekonomiskt. De drabbar även enskilda personer som riskerar få mindre och sämre hjälp inom vård och omsorg, vilket kan vara direkt skadligt för individen. Ett sådant samhälle vill vi inte ha, säger Amanda Grönlund (KD), vice ordförande kommunstyrelsen och ordförande i äldrenämnden. 

Föreningsbidrag bedöms generellt som ett riskområde för välfärdsbrott eftersom det är relativt enkelt att bilda en förening. Nämnden för idrott, fritid och förebyggande påbörjade i slutet av 2023 framtagandet av en ny rutin för att öka kontrollen av föreningar. Nämnden har även nyligen viktat om kriterierna för föreningsbidrag och höjt bidragsdelen för aktiviteter och sänkt bidragsdelen som rör antal medlemmar, då aktiviteterna är lättare att kontrollera. Kulturnämnden reviderade sin rutin under 2023. 

– Det är viktigt att vi har en god kontroll och nära samverkan med föreningslivet för att säkerställa att kommunens pengar används till rätt saker, säger Vicki Skure-Eriksson (C), kommunalråd och ordförande i nämnden för idrott, fritid och förebyggande.

Övrigt arbete för att motverka väldfärdsbrott:

  • Ett samverkansarbete pågår med fem andra kommuner runt Mälaren och polisen - Mälarkommuner mot organiserad brottslighet. 
  • Överförmyndarenheten har skapat en ny rutin vid misstankar om felaktig folkbokföring samt utvecklat sin samverkan med biståndsbedömarna på vård- och omsorgsförvaltningen, med fokus på personlig assistans. 
  • Mark- och exploateringsenheten (MEX) har infört höga vitesbelopp för att förhindra spekulation på stadens mark. MEX genomför numera även en bakgrundskontroll av potentiella köpare innan avtal ingås. 
  • Rekryteringsenheten arbetar med att utveckla sina rutiner vid anställning för att minska risken att personer tar anställning i avsikt att exempelvis infiltrera verksamheten. 
  • Strategisk upphandling arbetar kontinuerligt med kapitel 13 i lagen om offentlig upphandling, vilket innebär att de i sina upphandlingsunderlag skriver in vad som kan föranleda uteslutning av anbudsgivare. 
  • Tekniska nämnden har förbättrat sina rutiner vid exempelvis tillhandahållande av fria bussresor. 
  • Miljö- och konsumentnämnden håller regelbundna uppföljningar med medarbetarna med fokus på hot, våld och otillåten påverkan. 
  • En kunskapsdag med fokus på kontroll och tillsyn som verktyg för att upptäcka tecken på utnyttjande av välfärdssystemet har genomförts. 
Powered by Labrador CMS