”Västerås är en kokpunkt för svensk jazz”

Som 16-åring stod hon på stora scenen i Västerås konserthus med Roger Pontare. Nu är det snart dags för Sara Aldén att släppa sitt soloalbum. – Den känns som väldigt mycket jag, lite skrik, lite ömt och massa, massa som står på spel. Lite livet som insats helt enkel, säger hon.

Publicerad

Sara Aldén släppte sin debutsingel ”Very Early (You and I)” via Havtorn Records den 8 april. Hon släpper även en till singel som heter ”Moon River” den 6 maj. Innan den stora releasen av albumet som kommer att komma den 3 juni.

Hur skulle du vilja beskriva jazzscenen som du växte upp på här i Västerås?

– Jag skulle beskriva den som blommande och ständigt lovande. Jag fick ta del av mycket olika arrangemang på Västerås konserthus och FestiJazz, event arrangerade av Jazzens Vänner. Jag gick på Carlforsska gymnasiet och musicerade mycket där men det mesta jag gjorde med musiken utanför skolan var relaterat till jazzscenen i Västerås. Den har genom åren lyft fram otroliga och ovärderliga musiker på den svenska jazzscenen som Eva Engdahl, Bobo Stenson, Lars Färnlöf, Monica Dominique, Magnus Lindgren. För att inte nämna den legendariska Skultunatrion Esbjörn Svensson Trio. Jag menar, Västerås är en otrolig kokpunkt för svensk jazz, säger hon.

Som ung västeråsare spenderade hon väldigt mycket tid inom jazzscenerna Västerås har att erbjuda. Tillsammans med Sala Storband under ledning av Jens Ander Glöde fick hon goda kontakter. Det har berikat hennes liv och även berikat hennes musikskapande. Hon är stolt över Västerås rika jazzliv och starka kulturkraft.

Redan som 16-åring fick hon stå på stora scen i Västerås konserthus. Där hon fick stå på scen med Roger Pontare som i sin tur ledde till musicerande med musiker som Nils Landgren, Malin Wättring och Anders Jormin.

”Jag skulle beskriva jazzscenen i Västerås som blommande och ständigt lovande. Jag fick ta del av mycket olika arrangemang på Västerås konserthus och FestiJazz, event arrangerade av Jazzens Vänner”. Foto: Pressbild

När insåg du att du ville göra eget och släppa eget?

– Jag har alltid velat släppa en egen jazzskiva med fokus på rösten och samspelet, så det här är verkligen en dröm som blir sann nu. Jag tolkar klassiker som Moon River och Very Early, mina favoritlåtar som ligger närmast hjärtat helt enkelt. Jag är även väldigt glad att jag har ett sånt fint skivbolag i ryggen, Havtorn Records, sånt är ganska avgörande, att man funkar bra med sitt skivbolag.

Utbildat sig i Göteborg

Hon har genom åren utbildat sig till jazzsångerska vid musikhögskolan i Göteborg, men även i genusvetenskap.

– Detta då jag, som så många andra, söker verktyg för att kunna förstå min verklighet och vad som händer i min kontext. Jazzen är en mansdominerad plats och att utforska genus inom jazzkontexten är ju så mycket mer än kön. Genus undersöker maktstrukturer i olika situationer och relationer, vilka som möter motstånd och vilka som inte gör det.

Sara Aldén studerar just nu två masters vid Göteborgs Universitet där hon läser en konstnärligt master i musik med inriktning improvisation och jazzsång och en master i Genuspraktiker.

– Ur det föddes tanken år 2020 om att göra en skiva med tanken om ett eget rum, en nod till Virginia Woolf, en plats där jag kan skapa fritt och vara fri från de krav som rollen som jazzsångerska kan ställa på en. Där och då bildade jag ett band med mina nära vänner och medmusiker pianisten August Björn och kontrabasisten Daniel Andersson och sen tog det bara fart.

Vilka förebilder är det du har när du gör musik?

– Det är många alltså, mina husgudar är nog Esbjörn Svensson Trio och Veronica Maggio. Jag älskar tanken på att hitta en medelpunkt mellan dessa, intimiteten och vardagstrivialiteten i Maggio och tonaliteten och de stora, ödesmättade arrangemangen i Svensson. Däremellan är jag ett otroligt fan av Monica Zetterlunds nerv just, hennes allvar och mjukhet. Storslaget.

Vad vill du förmedla med din musik?

– Jag vill nå ut med en ny tanke på jazzen år 2022, av en musiker och kvinna i och med sin samtid, som ger ett kvitto, eller en vattenstämpel på hur jazzen låter idag i Sverige, att den ger och ger och vill ut, vill höras och vill spelas, i allra högst grad levande.

Powered by Labrador CMS