Så har Västerås stad rustat inför sommarvärmen
Varje år lägger vård- och omsorgsverksamheterna i Västerås stad lite extra krut på att förebygga risker och skapa förutsättningar för god hälsa om en värmebölja skulle slå till.
– Vi vill att de personer vi möter i våra verksamheter ska ha en bra sommar även när temperaturen stiger. Genom god planering, kunskap och förebyggande insatser kan vi minska riskerna och skapa trygghet under varma perioder, säger Jeanette Bauer, verksamhetschef vård- och omsorgsförvaltningen, i ett pressmeddelande från Västerås stad.
I de olika verksamheterna finns rutiner fastställda för hur värmeböljor och höga temparaturer ska hanteras. Medarbetarna arbetar aktivt för att förebygga negativa effekter av värmen genom att bland annat skapa svala miljöer, uppmuntra till vätskeintag och anpassa aktiviteter efter vädret.
– Det kan handla om att dra för gardiner och persienner och vädra på natten för att hålla inomhusmiljöerna svala och behagliga. Att erbjuda en blöt handduk runt nacken är en annan bra svalkande åtgärd. Små åtgärder kan göra stor skillnad för välmåendet, säger Malin Karlsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Så arbetar verksamheterna under varma dagar
Erbjuder extra dryck och vätskerik mat.
Serverar svalkande mellanmål som frukt och glass.
Skapar svala miljöer med hjälp av solskydd, fläktar och kylda gemensamma utrymmen.
Anpassar aktiviteter och utevistelser efter temperatur och väder.
Informerar boende, kunder och anhöriga om hur man kan förebygga risker vid höga temperaturer.
Följer Västerås stads handlingsplan för värmebölja och höga temperaturer.