Exklusiva skor. Fredrik Rinaldo, grundare av MerchSweden, visar upp ett par eftertraktade skor. Foto: Daniel Linderberg

Tidigare UF-vinnaren dominerar på Tiktok: "Såg tidigt potentialen"

I Västerås är det många som startar unika och framgångsrika UF-företag. Vissa av dem fortsätter även att driva företaget efter gymnasiet. En av de som gjort det är Fredrik Rinaldo, som idag driver företaget MerchSweden. Fem år efter att det grundades, har det nu blivit väldigt framgångsrikt och är en av de största svenska företagen på sociala medier.

Publicerad

Vi varierar humorvideor med information och nyheter inom branschen samt videor om företagsamhet och entreprenörskap

Det var under 2017 som Fredrik Rinaldo tillsammans med en klasskamrat startade UF-företaget MerchSweden. Deras affärsidé bestod av att köpa in begagnade märkesskor som de sedan tvättade och fixade till och sedan sålde för ett högre pris på auktion på Instagram. Företaget vann SM i UF och kom dessutom fyra i EM i UF.

– Jag har länge haft ett intresse för företagande och av att driva olika små projekt där jag köper och säljer. Exempelvis köpte jag virtuella föremål i spel som Counter-Strike och sålde dem dyrare. Att starta ett UF-företag med fokus på en liknande affärsidé har alltid varit mitt mål när jag sökte till gymnasiet. Redan den första veckan pratade jag med lärarna och sa att jag ska driva ett UF företag och vinna SM, så det är jättehäftigt att jag kunde nå det målet, säger Fredrik Rinaldo.

Efter gymnasiet fortsatte han med företaget. Nu är de fyra stycken som jobbar på MerchSweden som idag finns som nätbutik. De har även haft en temporär pop-up butik i Visby, ett koncept de också vill ta till Västerås i framtiden. MerchSweden inriktning är skor men de säljer även kläder och accessoarer. Konceptet har förändrats något sedan starten. Fokus ligger på limited edition märkesskor- och kläder, det vill säga produkter som inte längre tillverkas. Kunderna kan hitta sällsynta skor på hemsidan och även lägga egna beställningar på specifika produkter.

– Vi har ändrat lite fokus sedan UF-tiden och jobbar med använda och oanvända varor där vi fungerar som en andrahandsmarknad för sällsynta produkter. Vi köper in skor och kläder från hela världen som är eftertraktade och säljer dem vidare i Sverige. Söker du exempelvis ett par sneakers från något år tillbaka som inte tillverkas, kan man lägga en beställning hos oss så hittar vi ett fräscht par av dem åt dig, säger Fredrik.

Hos MerchSweden ligger fokus på skor, men de säljer även kläder och accessoarer.

En av anledningarna till att det gått bra för MerchSweden är att de har satsat stort på marknadsföring på sociala medier. Det har gjort en storsatsning på plattformen Tiktok och har under flera år lagt upp tre till fyra videor varje dag, från roliga klipp till seriösa diskussioner om skor och om modebranschen. Det har gjort att de vuxit snabbt och är idag det näst största svenska modeföretag på Tiktok. De ligger före H&M och enbart NA-KD är större.

– Det här är en ganska ny plattform och vi såg tidigt potentialen som fanns för företag att lyckas på Tiktok. Vi har jobbat hårt med att vara kontinuerliga, ibland är det svårt att vara kreativ men jag tycker att vi har lyckats bra. Vår strategi har varit att segmentera vårt content för att nå en så bred målgrupp som möjligt. Vi varierar humorvideor med information och nyheter inom branschen samt videor om företagsamhet och entreprenörskap, säger Fredrik Rinaldo.

Utöver Tiktok finns företaget också på Facebook, Instagram och YouTube. Fredrik ser ljust på framtiden och vill växa ännu mer på dessa plattformar. Han har dessutom några bra tips till företagare som också vill utvecklas på sociala medier.

– Först och främst handlar det om att våga. Tror du på en idé, så kör på den och lyssna inte för mycket på vad andra säger. Var inte rädd för att bjuda på dig själv och var personlig med tittarna. Det allra viktigaste är nog att inte göra självisk kontent utan att lägga full fokus på publikens vinning. Många är trötta på vanlig reklam och skippar den när de kan och använder också program som blockerar den. Är man personlig och fokuserar på tittaren och inte sig själv så uppskattas det, trots att det är reklam man jobbar med i grunden, säger Fredrik.

– Sedan är det också viktigt att sätta upp en tydlig strategi för publiceringen och hålla sig till den. Kontinuitet är jätteviktigt. Det kan vara svårt att hitta på något att lägga upp men det är otroligt viktigt att vara aktiv så man inte tappar tittare och följare. Prova att lägga upp videor tre gånger per dag i 30 dagar så tror jag helt klart att ni kommer se resultat, avslutar Fredrik.

Webshop och pop up-butik. MerchSweden har sin bas i Västerås och har en Webshop där man kan handla. I framtiden kan det dessutom dyka upp en pop up-butik i Västerås.
Powered by Labrador CMS