
Västeråsförskolan som kan bli internationellt känd
Sveriges Arkitekter har nominerat Djäknebergets förskola till att representera Sverige i den internationella arkitekttävling Golden Cube Awards.
Det känns jätteroligt att barnens arbete och all tid de lagt ner uppmärksammas. Vi har jobbat med det här i 1,5 år och projektet utgår ifrån barnen.
– Det känns jätteroligt att barnens arbete och all tid de lagt ner uppmärksammas. Vi har jobbat med det här i 1,5 år och projektet utgår ifrån barnen. Från början var de ovana vid att tänka och tycka om Västerås att de hade rätt att göra det. Så det har varit häftigt att se deras utveckling och hur de förändrades under projekts gång, berättar Linnéa
Waldekranz förskolepedagog.
För att skapa dialog och möte med staden har barnen och pedagogerna bland annat gått omkring i Västerås centrum, tittat på digitala kartor och diskuterat de olika byggnaderna de passerat.
– Barnen fick själva idén att göra en modell av Västerås innerstad, där de gör om delarna av centrum som behövs förbättras i framtiden. Till exempel behövs tydligare övergångsställen, fina gatlyktor som ska lysa rosa och att kvinnohuset börjar ta emot även utsatta män, säger Linnéa Waldekrantz.
Barnen som deltagit i projektet är mellan 3 och 6 år och deras förskola tävlar i kategorin skola, där verksamheter från förskola upp till gymnasiet kan ställa upp. Övriga kategorier är institutioner, tryckt media och audio-/visuell media. I år var det fler tävlingsbidrag än tidigare år då fem skolor och två institutioner anmält sig.
Vilka bidrag som vinner presenteras i april och i höst hålls prisutdelning på Golden Cube Awards i Seoul i Sydkorea. Tävlingens syfte är att premiera projekt som förmedlar vad arkitektur är till barn och ungdomar på ett bra sätt.
– Vi besökte stadshuset då barnen träffade politiker och utbytte tankar. Vi tittade också på deras modeller av Västerås och efter vårt möte fortsatte politikerna att diskutera stadsplaneringen i framtiden med barnens åsikter som utgångspunkt. Vi upplever att barnen växer genom att vi lyssnar på vad de säger. Det stärker dem jättemycket både som individer och som grupp att någon lyssnar och tar till sig deras åsikter. Det här projektet är deras första demokratiska möte som samhällsmedborgaren.