
Västeråsföretag unikt i Sverige
Måleriproduktion i Västerås har nyligen avslutat ett av sina största ommålningsprojekt. I fredags rullade nästan 150 meter omlackerat tåg utifrån lokalerna.
Tågsetten har lackerats om utan att vagnarna har monterats isär. Något som Västeråsföretaget är ensamma om i Sverige.
– Det är en unik fördel för kunden. Dels tjänar man ungefär en vecka i arbetstid per vagn genom att behålla tågen intakta, dels blir det en stor kostnadsbesparing. Eftersom man slipper att göra signaltestet som måste genomföras när tåget tagits isär innan det får sättas i drift igen, berättar Mikael Johansson, en av två projektledare för ommålningen.
Daniel Piwowar heter den andra projektledaren som tillsammans med Mikael och fyra andra medarbetare jobbat heltid med projektet från januari till mars.
– Vi började måla den gula färgen, sedan maskade vi in den och sprejade den mörkgrå. Det är det effektivaste sättet att måla, att maska av de minsta områdena först och ta de största sist, förklarar Mikael Johansson.
Förberedelser som till exempel slipning, spackling och tvättning av vagnarna – något som måste göras innan de är redo för att målas om – tar längre tid än själva omlackeringen. De fem fyravagns-tågsetten målades om från Pågatågs lila till Västtrafiks gula och gråa färger.
– Efter att alla kulörer lackerats tas maskningen av så att ytorna kan synas. Om några förbättringar behöver göras fixas det innan klarlacken läggs på. För klarlacket förseglar inte bara kulörerna utan fungerar även som ett skydd mot klotter.
Hur känns det nu när ni är klara?
– Det känns väldigt bra. Från början kändes det som en tuff utmaning men när väl arbetet flöt på det var riktigt roligt. Vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Jag blir stolt över att se så här många meter nylackerade tåg som är klara för leverans, säger Mikael Johansson.