
Rättegång efter olycka där påkörd cyklist sedan dog av sina skador
Föraren nekar till brott

Som Västerås Tidning tidigare berättat blev en kvinnlig cyklist påkörd av en bil onsdagen den 30 oktober 2024. Olyckan inträffade vid 06-tiden morgonen på Malmabergsgatan i Västerås. Kvinnan, som var i 30-årsåldern, fördes till sjukhus med livshotande skador. Hon dog senare av sina skador. Föraren av bilen, en 21-årig man, åtalades misstänkt för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.
Tisdagen den 3 juni hölls rättegången i Västmanlands tingsrätt. Anhöriga både till föraren och den påkörda kvinnan var på plats under rättegången. Det blev mycket känslomässigt.
Åklagare Eleonore Johansson inledde. Hon menar att föraren orsakat olyckan genom att köra för fort, cirka 70 km/h på en väg där hastighetsbegränsningen är 50 km/h. Han anses inte heller ha haft tillräcklig uppsikt på vägen.
– Han orsakade en trafikolycka genom att ta en medveten risk, sa hon.
Föraren nekar själv till brott.
– Det är en olyckshändelse som har inträffat, sa förarens advokat Per Odeling under rättegången.
Olyckan inträffade i höjd med korsningen Ängsgärdsgatan. Kvinnan kom cyklande från Malmabergshållet i riktning mot centrum. Mannen, som är hantverkare och körde en skåpbil, kom körande från motsatt håll. När kvinnan åkte över ett övergångsställe körde mannen på henne. Kvinnan flög av cykeln och landade på mittrefugen. Hon dog senare till följd av sina skador den 6 november 2024.
Den åtalade föraren berättade att det var en vanlig arbetsdag. Han sa att han brukar hålla hastigheten och att han kan ha kört högst 55 km/h. När han körde mot övergångsstället såg han inte att kvinnan kom cyklande.
– Det smäller bara till, sa han.
Olyckan filmades
Olyckan filmades av en övervakningskamera. Filmen visades på rättegången inför stängda dörrar. Med hjälp av övervakningsfilmen har Polisen kunnat beräkna att föraren körde i cirka 70 km/h. Polisen Fredrik Andersson berättade att hastigheten har räknats ut genom att mäta tiden som det tar för bilen att passera mellan två punkter. Bilens snitthastighet på den uppmätta sträckan är cirka 70 km/h. Det innebär att hastigheten kan ha varit en annan vid själva kollisionen.
– Det jag vet med säkerhet är att det är betydligt fortare än 50, sa Fredrik Andersson på rättegången.
Fredrik Andersson berättade att han själv också provkort sträckan och mätt tiden. Något annat han har kunnat se på övervakningsfilmen är att det inte syns något bromsljus på bilen förrän vid kollisionen.
Förarens advokat Per Odeling menar både att mätmetoden inte är tillförlitlig och att hastigheten inte har haft betydelse för olyckan. Han framhåller bland annat att kvinnan cyklade på övergångsstället trots att det inte är en cykelpassage.
– Målsägande borde ha förstått att bilen inte kunnat stanna, sa han på rättegången.
Föraren berättade att han psykiskt mått väldigt dåligt efter händelsen.
– Jag tänker på det varje dag, mörka tankar, sa han.
Dom kommer att meddelas den 17 juni, klockan 11.00.