
Västeråsaktuella Youtubefamiljen: "Så startade allt"
Skulle svenska barn få ranka sina favoriter på Youtube skulle The Swedish Family garanterat hamna i toppskiktet. Med en kvarts miljon följare och miljontals visningar på sina videor har familjens blivit en del av mångas vardag. Nyligen besökte dom Västerås – och berättade då för Västerås Tidning hur allt startade.
Skulle svenska barn få ranka sina favoriter på Youtube skulle The Swedish Family garanterat hamna i toppskiktet. Med en kvarts miljon följare och miljontals visningar på sina videor har familjens blivit en del av mångas vardag.Nyligen besökte dom Västerås – och berättade då för Västerås Tidning hur allt startade.
Hos hundratusentals svenska barnfamiljer har The Swedish Family blivit som en del av familjen. Sedan 2017 har mamma och pappa Joanna och Axel tillsammans med barnen Alma och Harry lagt upp videor från sin vardag. Tittarna har fått följa med dem på tandläkarbesök, resor, husletande och det mesta som händer i deras vardagsliv. Ibland är det gråt men för mesta är det full fart och glädje.
När Västerås Tidning träffar familjen under deras Västeråsbesök leker barnen för fullt i foajen samtidigt som Joanna och Axel berättar om hur kanalen startade och sedan tog fart – till att idag vara en av de största och mest populära i sitt slag på Youtube.
– Det började med att vi, precis som så många andra familjer, filmade barnen. Till slut hade vi så mycket foton och filmer på mobilerna, så vi funderade på vad vi skulle göra med allt, säger Joanna och Axel fyller i:
– Det slutade med att vi la upp materialet på Youtube och från början tänkte vi att materialet skulle vara privat. Det skulle mest vara något som barnen kunde gå in och titta på när de blev äldre, lite som digitala fotoalbum.
Vid den tiden jobbade Axel på kontor och Joanna jobbade som producent (bland annat med Wahlgens värld). Något hon däremot hade tappat, och saknade, i sitt jobb var att klippa film. Då blev filmerna på barnen något som hon kunde pyssla med för att färska upp sina kunskaper i den tekniken.
Det stora genombrottet dröjde däremot. De första åtta månaderna hände inte mycket alls.
– Vi vet exakt när det hände. Det var en video från Kolmårdens djurpark, och jag och Alma började gråta när vi tittade på deras delfinshow. Då gick vi från att ha haft som bäst ett par hundra tittare till att ha 10 000 tittare per video, berättar Joanna.
Idag har familjen en kvarts miljon följare och deras videor har flera miljoner tittar. För många barnfamiljer har Joanna, Axel, Alma och Harri nästan blivit en del av familjen.
Hur relaterar man till det?
– Det är svårt att förstå, säger Joanna.
– Men det är så klart kul och smickrande. Det är också väldigt roligt när föräldrar kommer fram och tackar och säger att vi gör ett bra innehåll. Vi gör så gott vi kan med dom möjligheterna vi har, säger Axel.
Har det här ökat pressen att leverera?
– Ja, det har det. På både gott och ont. Vi bestämde oss för ganska länge sedan att lägga upp två videor i veckan. Bara det är en press. Vissa veckor är lättare, andra är det svårare. Vi har ju hela tiden en levande dialog om vad vi ska lägga upp. Vi jobbar hela tiden med det för att skapa en intressant kanal.
Alla som följer The Swedish Family regelbundet vet att familjen älskar att resa. Tittarna har bland annat fått följa med dem på en långresa i Asien där de bland annat besökte Malaysia, Thailand och Nya Zeeland. Nu i våras kom dock coronan och satte stopp för mycket av resandet i världen.
Hur har pandemin påverkat er?
– Det bröt ut var vi i Indien. När vi var på väg hem hade de första fallen registrerats i Sverige, säger Axel.
– Vi har fått göra som alla andra. Vi har semestrat på hemmaplan och kommer inte att åka utomlands i vinter. Samtidigt tycker jag att det är härligt att man faktiskt kan röra sig inom Sverige, vilket det inte var säkert att man skulle få göra, säger Joanna.
Badade innan öppning
När Västerås Tidning träffar familjen är de just på resa här hemma i Sverige. De har haft en weekend i Västerås där de bott på Steam hotel och badat på Kokpunkten.

Precis som på videorna är alla fyra sprudlande glada. Detta trots två dagar med intensivt badande på actionbadet.
– Vi var inne på Kokpunkten och filmade i två timmar innan de öppnade för allmänheten i lördags morse, sedan stannade vi kvar även när dom öppnade. Dessutom har vi varit där under förmiddagen idag också, berättar Joanna och skrattar gott.
Västeråsvistelsen inleddes redan i fredags kväll då de checkade in på på Steam hotel.
– Det är vår första upplevelse av Västerås som familj. Jag har varit här i jobbsammanhang tidigare, berättar Axel.
– Och jag har varit här på fotbollscup när jag var liten, fyller Joanna i.
Imponerande 3D-upplevelse
Besöket på Kokpunken uppskattades av hela familjen. Framför allt imponerades dom av Kokpunktens 3D-teknik
– Det var jätteballt att få åka vattenrutchbana med VR-glasögon, säger Joanna.
Däremot blev alla fyra skrämda av Black River.
– Det är som en nedsläckt flod som man åker nerför. Den tyckte vi alla var läskig, säger Axel.
Jätterolig utflykt
Trots att familjen är vana vid att resa jorden runt är de ordentligt imponerade av Steam hotel.
– Det är ett fantastiskt hotell. Helt otroligt att få uppleva det här. Det måste ha varit ett drömprojekt för byggherrarna, säger Axel.
– Och det är så nära Stockholm också, bara en timme bort, så det blir en jätterolig utflykt, säger Joanna.