Spelmissbruk. Genrebild.
Spelberoende. Genrebild.

Spelberoende kan triggas av att nästan vinna

Forskning visar att vissa föds med en sårbarhet för spelberoende och risken är extra stor vid spel där spelaren upplever sig nästan vinna

Publicerad Senast uppdaterad

Vissa föds med en genetisk sårbarhet för att utveckla riskabelt spelande eller spelberoende. Risken är extra stor vid spel där spelaren upplever sig nästan vinna. Det visar folkhälsovetaren Cathrine Hultman i en doktorsavhandling vid Centrum för klinisk forskning i Västerås.

Cathrine Hultman menar samtidigt att det behövs mer forskning innan man kan dra starka slutsatser.

– Men det är första gången någon tittat på just de här generna i relation till fysiologiska reaktioner och spelbeteende på det här sättet, säger hon.

I sin doktorsavhandling ”Autonoma reaktioner och beslutsfattande under spel om pengar”* visar Cathrine Hultman att fysiska reaktioner och beslut i samband med spelande påverkas olika beroende på gener som reglerar nivåerna av signalsubstansen dopamin i det centrala nervsystemet.

Hon undersökte hur deltagare i experimentella spelsituationer reagerar känslomässigt under spel om pengar, och även hur beslut tas i spelsituationer.

– Vi har undersökt effekten av specifika utfall, så kallade nästanvinster, som anses uppmuntra till överdrivet spelande, genom att skapa en känsla av att man är nära en faktisk vinst, säger  hon. 

Har spelkoll. Cathrine Hultman.
Har spelkoll. Cathrine Hultman.

Nära lockar mer än vinst

På gruppnivå var de fysiska reaktionerna starkare när deltagarna upplevde en nära vinst, till exempel när vinstsymbolen hamnar strax före eller efter en jackpot.

– Det borde ju vara mer logiskt att en faktisk vinst skulle trigga spelande i högre utsträckning, men i själva verket är det ”nästanvinsterna” som ger en kraftfullare fysiologisk respons. Trots att spelet är helt slumpmässigt så leder det till en känsla av att man var så så nära, men nästa spelomgång, ja då ska det gå vägen, säger Cathrine Hultman.

För att komma fram till resultaten fick 270 unga vuxna, 18–22 år, delta i två speluppgifter samtidigt som man mätte deras hjärtfrekvens och svettningar. Dessutom fick ungdomarna lämna salivprov för DNA-analys. 

Cathrine Hultman menar att forskningen tydliggör riskfaktorer i spelbranschen.

– Spel som är konstruerade så att spelaren får en känsla av att nästan vinna är en form av manipulation som ökar risken för att fler ska hamna i spelberoende, säger hon.

Hon menar att samhället därför måste agera mot den sortens spel.

– Det är extra viktigt att det sker reglering och tillsyn av spelbolag så att den här typen av utfall inte manipuleras för att uppmuntra till fortsatt spelande, avslutar hon.

Powered by Labrador CMS