Växt med projektet. Eleverna på Skälbyskolan har gjort ett omfattande arbete med växter och bins betydelse för ekosystemet. Foto: Skälbyskolan

Så vände Skälbyskolan en negativ trend

Skälbyskolan har haft en hel del problem med den traditionella undervisningen, det har bildats grupperingar, eleverna har haft svårt att samarbeta och det har ofta uppstått konflikter mellan eleverna. Nu har ett lyckat projekt ändrat på det.

Publicerad

För att vända på den nedåtgående spiralen drog några lärare igång ett projekt läsåret 2019/20 för att engagera ett antal niondeklassare i skolarbetet och få dem att växa som människor.

Resultatet blev väldigt bra, samtliga nior fick godkända betyg och respekten, empatin, sympatin och förståelse för olikheter förbättrades.

Efter framgångarna ville man även att elever i årskurs sex skulle få ta del av ett liknande projekt.

Läsåret 2020/21 började man ett arbete med växter kopplade till bins betydelse för vårt ekosystem, för eleverna i sjätte klass.

Projektet är ett samarbete mellan Skälbyskolan, Naturskolan Asköviken, Mimer, Mälarenergi och Västerås Rudbeckius Rotaryklubb.

Evangelos Voglis från rotaryklubben, vilka driver och projektleder arbetet, säger att projektet har varit en stor framgång.

– De är så roligt för oss på Rotary att se att denna pedagogikform med externa parter ger engagerade elever. Det engagerar dessutom oss externa parter att vilja vara med.

Arbetssättet har alltså nått stor framgång även denna gång, elever som tidigare inte vågat prata började göra det, miljön i klassrummen har blivit bättre och förståelsen för varandra har förbättrats väsentligt.

Nu är planen att införa samma arbetssätt för eleverna i årskurs sju, åtta och nio, men under andra teman. Det finns också planer på att arbetssättet skall införas i hela skolan. Projektet kommer att presenteras för fler skolor i Västerås stad med mål att få fler skolor att arbeta på liknande sätt.

Foto: Skälbyskolan×1 / 5Visa bildtextBild 1 av 5

Målet för projektet

• Öka motivation och engagemang hos eleverna,

• Eleverna skall kunna presentera ett resultat för olika målgrupper,

• Eleverna skall ta ansvar både för sig själva och för andra,

• Projektet skall vara ett tema i tiden och vara ämnesöverskridande.

Powered by Labrador CMS