Norrmännen ska lockas till Sverige och Västerås. ”Ett unikt samarbetsprojekt”, säger Sofia Favaro, projektledare Visit Västerås. Foto: Avig Kazanjian och Pia Nordlander

Ny satsning ska locka norrmännen till Västerås

Nu har Visit Västerås tillsammans med Karlstad, Linköping, Norrköping och Örebro inlett en satsning för att locka norska turister till Sverige. – Vi är väldigt spända på att se hur norrmännen tar emot kampanjen nu när vi drar i gång, säger Sofia Favaro, projektledare, Visit Västerås.

Publicerad

Det här är ett unikt samarbetsprojekt där vi är fem städer representerade som vågar prova oss fram

Det är inte första gången som Visit Västerås vågar prova unika samarbeten mellan grannstäderna, den senaste satsningen ”Nyfiken på grannen?” fick ett hedersomnämnade under Placebrander of The Year.

Efter två år av att marknadsföra städerna till varandras invånare är det nu dags att ta nästa steg, och i siktet ligger grannlandet Norge.

– Norge är en internationell närmarknad som vi ser kommer ha en stor betydelse för oss som resmål framöver bland annat på grund av det ökade intresset för hållbart resande. Därför känns det roligt att vi fortsätter det här modiga samarbetet, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef, Visit Västerås.

Med en gemensam Facebook-kanal, digital annonsering och PR ska grannarna väcka nyfikenhet och öka norrmännens kännedom för städerna. Det handlar om att lyfta allt från de kända attraktionerna till mer okända, härliga upplevelser som städerna har att erbjuda.

Kampanjen, som går under namnet ”Nysgjerrig på Sverige?”, drog igång under denna vecka och sträcker sig över ett år.

– Det här är ett unikt samarbetsprojekt där vi är fem städer representerade som vågar prova oss fram. Vi gör det här på egen hand och tillsammans har vi i våra organisationer olika marknadskompetenser som vi nu får möjlighet att kombinera vilket är ett otroligt givande arbetssätt. Vi är väldigt spända på att se hur norrmännen tar emot kampanjen nu när vi drar i gång, säger Sofia Favaro, projektledare, Visit Västerås.

Sofie Lidholm, utvecklingschef, Visit Västerås. Foto: Pia Nordlander
Powered by Labrador CMS