Muddring. Nu muddras farleden i Mälaren. Bilden är från när hamnen i Västerås muddrades förra året. Foto: Carl Winberg

Nu muddras farleden i Mälaren: "En viktig signal"

I veckan inledde Sjöfartsverket arbetet med att muddra farlederna in till Västerås och Köping. Syftet med muddringsprojektet är att öka såväl lastkapaciteten som sjösäkerheten längs farlederna. Projektet beräknas vara klart under 2024.

Publicerad

Muddringsprojektet som går under namnet Mäl-arfarlederna utgörs av ett delat ansvar mellan staten och kommunerna.

Hamnområdena i Västerås och Köping muddras i kommunal regi, samtidigt som Sjöfartsverket i rollen som statlig aktör genomför muddringarna längs med de allmänna farlederna.

Arbetet som nu har inletts beräknas kosta cirka 175 miljoner kronor, och är planerat att pågå fram till och med 2024.

Sammanlagt omhändertas cirka 1 miljon kubikmeter muddermassor inom ramen för projektet, massor som sedan återtippas i så kallade dumpningsområden.

Utav den totala mängden muddermassor kommer cirka 35 000 kubikmeter förorenade muddermassor hanteras på land.

De förorenade massorna blandas med slagg och cement vilket bidrar till att minimera miljöpåverkan. Massorna blir sedan mer stabiliserade markytor som företag kan använda för mellanlagring i nära anslutning till hamnarna.

– Genom att muddra farlederna gör vi det möjligt för fler och större fartyg att nå fram till hamnarna i både Västerås och Köping. De båda städerna utgör en geografiskt viktig placering i det att man via hamnarna når ut till hälften av svenska folket och en tredjedel av svensk konsumtion, inom en 15 mils radie, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket.

Carola Alzén, vd för Mälarhamnar som driver hamnarna i Västerås och Köping, ger samma bild. Dessutom betonar hon att projektet och muddringsarbetet har ett viktigt signalvärde.

– Det här skapar förutsättningar för längre, bredare och mer djupgående fartyg till oss. Samtidigt slutförs vår del av projektet och vi fortsätter att påpeka för staten att vi snart är klara med vår del av projektet – det är inte ni.

Det hon syftar på är arbetet med slussen i Södertälje och åtgärder vid Hjulstabron.

– Dessutom vill vi utöka arbetet med att prata om förutsättningarna att bedriva sjötrafik på Mälaren. Avgifterna som Sjöfartsverket tvingas ta ut fortsätter att öka, och det blir dyrare att köra båt i Mälaren. Samtidigt blir det relativt sätt billigare med väg och järnväg. När man gör en sån här gigantisk investering borde man vara bättre på att omhänderta resultatet av det, säger Carola Alzén.

Fakta: Projekt Mälarfarlederna

Den 1 augusti 2021 inledde Sjöfartsverket muddringen av de allmänna farlederna 901 och 904 till Västerås och Köping. Projektet är ett led i regeringens vision om att minska de fossila utsläppen med 70 procent 2010–2030. Sjöfartsverket muddrar farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping för högre lastkapacitet eftersom större fartyg leder till mindre miljöpåverkan. Farledsutmärkningen uppgraderas också.

I dag kan fartyg med en storlek om 135 x 18 x 6,8 meter angöra Västerås och Köping. Den kapaciteten ökar till 160 x 24 x 7 meter när alla nödvändiga omvärldsåtgärder är vidtagna. Det vill säga Södertälje sluss och kanal är ombyggd, farleden och hamnbassängerna muddrade, samt en ombyggd Hjulstabro finns på plats, en fråga som Trafikverket jobbar vidare med.

Powered by Labrador CMS