
Napoleon äntligen bärgad: ”Jag är så tacksam”
Äntligen på rätt köl igen. I tisdags förmiddag lyckades till slut bärgningen av kryssningsbåten Napoleon af Westerås. Ägaren och kaptenen Radoslav ”Radde” Milutinovic var rörd. – Det handlar om en alldeles speciell kärlek till ett fartyg, säger han.
Napoleon af Westerås sjönk för två helger sedan. Ett omfattande och intensivt bärgningsarbete har pågått sedan dess nere vid Elbakajen.
Efter flera fruktlösa bärgningsförsök var det till slut en jättekran som blev fartygets räddning och förde upp henne till ytan igen.
För Napoleons ägare sedan 1994, Radoslav ”Radde” Milutinovic, var det en speciell stund när hans ögonsten äntligen hamnade på rätt köl strax före lunch på tisdagen.
– Det har varit en mycket känslosam tid sedan hon sjönk, jag har knappt sovit något, säger han.
Hur känns det nu när hon är på rätt köl igen?
– Jag får gråta mig lycklig. Det är en alldeles speciell kärlek till ett fartyg. Det blir som en levande varelse. Nu när jag har sett henne ligga där utan att jag har kunnat göra någonting … jag har känt mig så hjälplös, säger ”Radde”.
Han firade med bubbel ihop med gänget som hjälpt till med bärgningen.
– Jag är så tacksam för all hjälp. Och så måste du verkligen skriva hur rörd jag är över alla västeråsare som har stöttat med sms, telefonsamtal, ett besök här vid kajen eller bidragit till Swishkampanjen. Västeråsarna är verkligen kanon – i sådana här lägen ställer de upp!


Intresset har varit stort under de nio dagar bärgningsarbetet pågick.
Västeråsarna har strömmat till Elbakajen.
– Det här har ju varit utflyktsmålet nummer ett. Jag skulle ha sålt korv till alla, då hade jag tjänat ihop en hel del, säger ”Radde” med glimten i ögat.
Han försöker mitt i allt elände ändå hålla modet uppe och se framåt.
– Det är ju som det är nu.
Orsaken till varför hans ögonsten sjönk har nu också klarnat.
Det var ”hatten” till ett rör för att pumpa in tvättvatten som hade gett vika, förmodligen fryst sönder.
– Det är ett så smalt rör så det blev ett enormt tryck. Jag trodde väl aldrig att en sådan liten sak skulle orsaka så mycket skada.
Nu återstår mycket arbete med att återställa båten och få den körduglig igen.
Redan på onsdagen, när Västerås Tidning var på plats på kajen, hade det omfattande saneringsarbetet påbörjats.
– Vi har även provstartat motorerna och de gick, säger ”Radde”.
Hur ser du på chanserna att Napoleon kan ge sig ut på Mälaren igen i sommar?
– Jag är ju född i oxens tecken och är dessutom en dålig förlorare så jag kommer inte att ge mig, säger han.
