Turbomusikal. Ur repetitionerna av 4:e teaterns nya turboföreställning ”Härskaren” som har premiär nästa fredag. ”Den känns extremt aktuell på flera sätt”, säger regissören och teaterchefen Fredrik Lundqvist.

Teater om tyranner – i turbofart

Det går undan när 4:e teatern gör teater. Med panik, osäkerhet och brist på kontroll som självklara ingredienser. I turbofart kommer nu nya ”Härskaren” – och inte ens regissören själv vet hur det kommer att sluta. ”Jag har ingen aning om hur det här kommer att gå”, säger Fredrik Lundqvist inför fredagens premiär.

Publicerad
Fredrik Lundqvist, regissör.

”Härskaren” kastar sig in i diktaturens historia i ett huvudrullande och halsbrytande undersökande av härskande och söndrande och tar avstamp i Machiavellis 500 år gamla skrift ”Fursten”.

Verket – som haft bland andra Napoleon, Hitler och Stalin som läsare – har givit upphov till ordet machiavellism, som betecknar samvetslös politik med maktanspråk som mål.

– Den känns extremt aktuell på flera sätt. Det machiavelliska återkommer i väldigt mycket – allt från ledarskapsutbildningar till politiska strategier både på kommunal-, riks- och internationell nivå. Ljug allt du kan, bli bara inte hatad! säger Fredrik Lundqvist.

Har den känts viktig att göra?

– Extremt aktuellt för oss. Min upplevelse är att det finns mycket likheter med förra seklets 20-tal där vi också precis kommit ur en pandemi (Spanska sjukan då, reds. anm.) och det fanns en sprudlande glädje. Men samtidigt spirade också nyfascistiska strömningar som ledde till andra världskriget. Mycket återfinns nu – vi har inte på riktigt hunnit fira att vi kommit ur en pandemi innan vi blir slagna av ett krig när Ryssland invaderar Ukraina.

Det handlar om att utmana sig själv, att verkligen ta risker. Som professionell konstutövare finns det annars alltid ett mått av hållbarhet och det finns en risk att man ibland blir lite ”safe”

1979 beslutade Sveriges riksdag om att ändra successionsordningen. Carl Philip, som formellt föddes som kronprins, skulle därmed inte bli nästa svenska regent. Ett beslut som kungen vänt sig emot och beskrivit som ”ganska märkligt”.

I 4:e teaterns politiska satir ”Härskaren” är det därför prins Carl Philip som får representera kungahuset ur den svenska envåldshärskarhistorien.

Då spelas Härskaren

Premiären sker hos 4:e teatern på Culturen fredag 10 februari klockan 18.00.

Övriga speldatum:

Lördag 18 februari 16.00

Söndag 26 februari 16.00

Lördag 4 mars 16.00

Söndag 5 mars 16.00

Medverkande på scen: Hanna Björck, Nils Granberg, Mikaela Hagelberg, Anna-Karin Håkansson, Maria Sendow, Ulrika Skarby

Regissör: Fredrik Lundqvist

Biljetter: via hemsidan 4e.se

– Carl Philip har blivit fråntagen sitt syfte i livet. Han dras ner i ondskans berg och finner mörkrets bok (”Fursten”). Där möter han alla som en gång hållit boken i sin hand och utövat dess makt. Han är redo att återta sin rättmätiga plats, att återupprätta en ny svensk storhetstid. Det var bättre förr!

Varför just det svenska kungahuset?

– Det finns en lång historia av svenska kungliga envåldshärskare. Sedan finns det en dramatik i kungafamiljen – hur vi än förhåller oss till monarkins vara eller icke vara är det något djupt rotat i vår kultur, säger Fredrik Lundqvist.

4:e teatern har under hans ledning under flera år utvecklat turbometoden som scenkonstform.

Teatern har tagit fram vissa förhållningsregler kring vad som gäller vid skapandet av en turboföreställning. Bland annat att panik och brist på kontroll ska omfamnas och accepteras. Allt i samklang med snabba beslut.

– Det finns ett uttryck som heter ”safe is boring” – intressant konst ska vara risktagande. Det handlar om att utmana sig själv, att verkligen ta risker. Som professionell konstutövare finns det annars alltid ett mått av hållbarhet och det finns en risk att man ibland blir lite ”safe”. Ett av mina mål är istället att det ska vara oförutsägbart, överraskande, nytt och märkligt.

Hur kommer det att gå då?

– Det har jag ingen aning om. Jag vet inte ens vad vi ska repa i morgon.

”Härskaren” är en turbomusikal med sju nyskrivna verk av Awake Projects-duon Hanna Björck och Maria Sendow. Vilket i hög grad gör att en annan turboregel som säger att slutresultatet inte får bli vare sig kortare eller längre än en timme läggs åt sidan.

– Ja, där kommer vi nog att bryta mot vårt eget regelverk. Det är första gången vi gör en turbomusikal och jag har nog gravt underskattat mängden musik och vilken tid den tar, säger Lundqvist med ett leende.

Powered by Labrador CMS