Nu tar den yngre generationen plats på scenen och gör fars på Hammarteatern
Januari. Då är det i vanlig ordning fars som gäller på Hammarteatern. Just detta år dock med nyheten att det är de yngre förmågorna inom amatörteatern som tar plats på scenen när ridån går upp för ”Kuta och kör”.
Den klassiska farsen ”Kuta och kör” är skriven av den engelska kultfarsförfattaren Ray Cooney.
I denna halsbrytande föreställning får publiken träffa taxichauffören John Ström som har två fruar. En i Köping och en i Hallstahammar. Olyckligt nog hamnar han en natt på sjukhus och förväxlingarna tar sin början.
Vi tog pulsen på regissören och Hammarteaterns verksamhetsledare Kajsa Wallin inför helgens utsålda premiär.
Hur är känslan?
– Den är bra, det börjar sätta sig. Men att repa just fars är oerhört tekniskt. Det är mycket som ska klaffa på sekunden. Utmanande för skådisarna.
… och för regissören?
– Ja, jo det är det väl. Men det blir en annan typ av regisserande med fars, inte den undersökande processen som vi regissörer vanligtvis använder oss av.
Kajsa Wallin går in på sitt tionde år som verksamhetsledare för amatörteatern. Lika länge har hon haft hand om ”ungtupparna”, som internt går under namnet Punkarna.
– Jag älskar verkligen att jobba med dem – de har en oerhörd disciplin och driv och skiftar blixtsnabbt om från stoj och stim till work mode. Vi är förvisso en amatörteater, men med väldigt hög arbetsmoral.
Hon ser fram emot ett fullspäckat teaterår i Hallstahammar. I mars kommer hennes egenskrivna ”Det är en dag i morgon också”, en slags sitcom om en personalfest.
Senare under året väntar storföreställningen ”Horet i Hälsta” av bland andra Billy Nilsson.
Men först alltså fars för fulla muggar, fram till i början av februari.