Donatorn. Bosse Anderssons syster Kerstin Ström, som donerat ett 50-tal målningar till Västerås Konsthall/Konstnärsförening, vid en diptyk som ska hängas inför lördagens vernissage. Till höger konstnären år 2009.

Delar av Västeråskonstnärens livsverk visas på konsthallen efter systerns donation

Konstnären Bosse Andersson lämnade födelsestaden Västerås i 20-årsåldern för att aldrig återvända. Stockholm blev hans hemvist. Vinterviken var hans arbetsplats under många år. Målningarna som nu visas på Västerås Konsthall kom till under hans sista 15 år. På dessa pannåer finns hans syn på ”landskapet” gestaltad som målerisk grundidé. Det är så Bosse återvänder till hemstaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Vernissage 4 oktober 12.00

Vad: Bosse Andersson (1952–2010) är en retrospektiv utställning på Västerås konsthall 4–19 okt. Vernissage 4 oktober 12.00 

Ett livsverk återvänder till hemstaden och söker sin plats i den lokala offentligheten. Västerås Konstnärsförening har mottagit en större donation av Bosse Anderssons senare måleri. 

Föreningen kommer att visa och bjuda ut konstverken till försäljning. På Västerås konstmuseum finns redan ett tiotal verk av Bosse Andersson men donationen ger intressanta möjligheter till placering och exponering på mötesplatser som sjukhus, skolor och bibliotek i hela länet. 

Bosse var född i Västerås och växte upp på Hamre där fadern var flygplansingenjör. Han började sin konstnärliga utveckling på Västerås Konstskola i slutet av 1960-talet. 

I 20-årsåldern flyttade han till Stockholm för att aldrig återvända permanent till födelsestaden. 

Åren 1965–75 var ett decennium där Bosse mognade som människa och konstnär i Västeråsmiljöer såsom Konstskolan i Hakonshuset, Nutida Musik på Bryggargården, Barkarö kloster, Stadsparken, Galleri Belle, Konstmuseet i Rådhuset, VSK och bluesbandet – miljöer som Bosse frekventerade och tog intryck av. 

Förbereder. Gregor Wroblewski, curator, och Johnny Molton, Västerås Konsthall hänger ett verk.

50 målningar donerade

Donationen omfattar 50 målningar som utgör Bosse Anderssons mogna måleri under de sista 10-15 verksamhetsåren där ”landskapet” är det huvudsakliga motivet. Landskapet inte som avbildning men ett imaginärt stämningslandskap på gränsen till abstraktion. 

Fortfarande finns många västeråsare som minns och kände Bosse. Kom gärna på vernissage till Västerås Konsthall den 4 oktober. Vi kommer att minnas och samtala om Bosse med målsättningen att grundlägga en plats åt honom i hemstaden – en plats han förtjänar i kraft av ett mångårigt och konsekvent konstnärskap.

Text: Gregor Wroblewski, curator

redaktion@vasterastidning.se

Powered by Labrador CMS