Arrangörer. Åsa Wallin på Arbetsförmedlingen i Västerås och Rickard Nordberg på Västerås stad. Foto: Sofie Tejre

”Personliga möten är nyckeln till en bra rekrytering”

Snart dags för Rekryteringsmässan i Västerås igen. Platsen som har blivit en given mötesplats för arbetsgivare, utbildningssamordnare och arbetssökande. – Vi tror att det personliga mötet är nyckeln till bra rekrytering, säger projektledarna Åsa Wallin och Rickard Nordberg.

Publicerad

En nyhet för i år – då mässan hålls för 17:e året – är att tydligare belysa den utmaning som många företag har idag med den kompetensbrist som råder inom många yrkesområden.

– Vi kommer att ha en branschindelning i hopp om att göra det lättare för besökare att orientera sig och skapa bättre strukturerade ytor i mässlokalen. Vi har dessutom en ny hemsida som länkar bättre mot utställarna och gör det möjligt att marknadsföra sitt företag och tjänster bättre, berättar projektledarna Åsa Wallin från arbetsförmedlingen och Rickard Nordberg, Västerås stad.

Förhoppningen är att intresset därmed ökar hos besökarna att välja utbildning om man inte har den kompetens som efterfrågas.

I år liksom de två senaste åren håller Rekryteringsmässan till på Aros Congress Center.

– Det har absolut blivit ett lyft sedan vi flyttade till ACC, det ligger mer centralt och har en ljusare och finare miljö.

Projektledarna hoppas på att antalet utställare blir ungefär detsamma som fjol, runt 100 stycken. Liksom besökarantalet, som 2018 var cirka 4 500.

Kan inte den sjunkande arbetslösheten påverka besöksantalet?

– Arbetsmarknaden är god så arbetsgivarna konkurrerar mer om alla resurser. Arbetsgivarna får lov att tänka i lite nya banor, man kanske behöver ta en person som inte helt uppfyller profilkraven utan att man får ha lite upplärningstid inräknat.

Det är 17:e året som mässan hålls nu – varför tror ni att konceptet har hållit och blivit så lyckat under så många år?

– Vi tror att det personliga mötet är nyckeln till bra rekrytering. Det är ett enkelt tillfälle att nå flera nya kontakter samt eventuellt nya anställda. Det är också en möjlighet att höra om utbildningsvägar man annars kanske inte kände till. Stor del av dagens rekrytering sker först och främst via papper och formulär, en rekryteringsform som inte är anpassat för alla. Via personliga möten har vi sett att fler människor får chansen som annars kanske skulle valts bort, säger Åsa Wallin och Rickard Nordberg.

Varför ska man besöka Rekryteringsmässan?

– För att få möjlighet till en förändring i sitt liv. Skapa nya kontakter, utöka sina chanser till att få jobb eller yrkesvägledning genom personliga möten och upptäcka nya utbildningsvägar.

Populärt. Årets Rekryteringsmässa var välbesökt och lockade många arbetssökande som hoppades kunna hitta arbete. Foto: Sofie Tejre

Hålls 13 februari på ACC

Vad? Rekryteringsmässan, ett samarbete mellan Västerås stad och arbetsförmedlingen.

Var? Aros Congress Center i Västerås

När? 13 februari 12.30–16.30

Mer: www.rekryteringsmassan.se

Powered by Labrador CMS