
Mälardalstrafik vill ha ersättning efter SJ:s schemakaos
Mälardalstrafik riktar skarp kritik mot SJ efter den senaste tidens inställda avgångar. SJ införde i slutet av oktober ett nytt system för schemaläggning, men i stället för effektivare schemaläggning har SJ inte tillräckligt med personal så att tågen kan gå.
140 avgångar har ställts in de senaste två veckorna och nu börjar Mälartrafik ryta i från ordentligt. Nu framlägger Mälardalstrafik krav om ersättning från SJ för den stoppade trafiken
– Vi kan inte se detta på något annat sätt än ett avtalsbrott från SJ:s sida som slår mot Stockholm-Mälardalen - och inte minst Västmanland. Förtroendet för SJ är raserat och vi förväntar oss att SJ gör rätt ifrån sig, säger Tommy Levinsson (S), ledamot i Mälardalstrafik och regionråd i Region Västmanland.
– Att ett så stort bolag som SJ misslyckas så med att införa ett nytt IT-system är alarmerande. Vi i Mälardalen och även Bergslagen har drabbats extra hårt och det kan SJ ännu inte förklara och än värre inte kunnat rätta till, säger Nina Höijer (S), ledamot Mälardalstrafik och regionråd i Region Örebro län.
För att reducera följderna av problemet arbetar Mälardalstrafik intensivt för att hitta alternativa tillfälliga lösningar, till exempel ersättningstrafik med buss samt möjlighet för resenärerna med biljett till Mälartåg att resa i parallell trafik som bedrivs av SJ.