
Lyckad satsning på egen handelsbod
Nibble Gårdsgris har sedan starten 1999 ständigt utvecklat sin verksamhet och den senaste satsningen är en egen handelsbod där familjeföretaget säljer framförallt lufttorkat kött från grisar som har levt ett fint och sunt liv på gården.

På gården strax utanför Tillberga har familjen Johansson/Linddahl drivit grisuppfödning sedan 1999 med varumärket Nibble Gårdsgris. Miljöarbetet har varit av högsta vikt redan från start, efter ett år som verksamma blev Nibble Svenskt Sigill-certifierade och 2010 blev Nibble, som första grisuppfödare, även klimatcertifierade. På gården odlar man även sitt eget foder till grisarna.
– Grisarnas mat, hur vi sköter dem och hur de bor är viktigt för kvalitén och smaken på köttet, säger Oskar Lindahl som utgör den tredje och yngsta generationen på gården.
Farfar Sven-Erik Johansson är fortfarande aktiv och arbetar på gården, samt Oskars föräldrar Magnus och Lena.
– Av totalt åtta anställda tillhör sex personer familjen, det är min farfar, min far, min mor, min syster och sedan jag och min sambo, förklarar Oskar.
I början av juni presenterades en nyhet hos Nibble Gårdsgris, nämligen en handelsbod.

– Det har varit på tal i flera år och i våras bestämde vi oss för att göra slag i saken.
Stort intresse för nyheten
När Västerås Tidning är på besök den 12 juni har de redan behövt fylla på i boden två gånger. Intresset och engagemanget för nyheten har varit stort.
– Det är helt sjukt, det trodde vi inte. Att så många vill komma ut på landet, handla och se hur vi har det är jättekul, säger Oskar.
I handelsboden säljer de främst sitt eget lufttorkade kött, ett mathantverk de har förfinat sedan 2009. Idag lufttorkas skinka, Nibble karré (Coppa), kotlett (Lonza), sida (pancetta) och flera olika smaker av salami på gården.
– Vi behöver sälja mer lufttorkat och det är svårt att sälja i butiker eftersom det är så mycket billigare för butikerna med importerat lufttorkat. Vilket är synd för det är så mycket bättre med svenskt kött. Sedan 1985 har vi en lag som bland annat gör att man inte får ge antibiotika i förebyggande syfte, och därför blir det dyrare att ta fram lufttorkat kött här i Sverige, förklarar Oskar.
Han fortsätter:
– Sverige har en försörjningsgrad av cirka 50 procent vad gäller mat och det har minskat kraftigt de senaste åren. Vill vi ha ett öppet landskap måste konsumenten förstå sambanden. Svensk mat på bordet skapar möjlighet till ett klimatsmartare jordbruk bättre för djuren, marken och miljön och på köpet den fantastiska svenska naturen.
