Hela lagledningen. Per Westrup, Andreas Guerini, Andreas Dayan, Henrik Lundgren och Dan Barthlen. Foto: Avig Kazanjian

Laguppställningen är komplett – de driver sex företag tillsammans

Fem ägare. Tillsammans driver dom sex bolag – i vitt skilda branscher. Nyckeln är enligt ägargruppen deras bakgrund inom idrotten. – Vi har hittat rätt i vår laguppställning, säger Andreas Dayan, tidigare klubbchef för VSK Fotboll som sedan ett halvår tillbaka klivit in som delägare i företaget.

Publicerad

Sponsorkonsulterna, TM Media, Event Mälardalen, Pro Led, Klara städ och Gasolautomaten i Mälardalen. Sex företag med helt olika förutsättningar i olika branscher.

Det är en minst sagt annorlunda koncern som sitter på kontoret på Bäckby industriområde. Men när man hör ägargruppen prata energiskt om alla delarna så faller bitarna snabbt på plats.

– Man kan säga så här: Vi ser ju möjligheter och är inte rädda att hoppa på om affärsidén är intressant och bra, säger Andreas Dayan och får medhåll från Dan Barthlen:

– Det som kännetecknar oss är att vi vågar. Ser vi något så kör vi.

Dan tillsammans med Andreas Guerini startade Sponsorkonsulterna 2008. Ett år senare anslöt deras tidigare chef Per Westrup. Med sig tog han sitt företag TM Media som fokuserar på försäljning av tidningsprenumerationer. Detta var starten på vad idag har vuxit till en stor företagskoncern.

Vid årsskiftet, mitt under coronapandemin, fick bolaget möjlighet att stärka ägartrojkan ytterligare. Andreas Dayan och Henrik Lundgren, som båda hade jobbat inom VSK:s organisation, var nu på jakt efter nya utmaningar.

– Det har hänt otroligt mycket sedan Andreas och Henke kom in. Vi håller på och bygger något otroligt bra just nu – och det går väldigt fort. Kanske lite för fort, säger Dan Barthlen.

TM Media har varit koncernens stora drake sedan starten. Men nu är den positionen hotad. Det nya stora stjärnskottet i bolagsgruppen är Klara städ, det rosa städbolaget som startades för 1,5 år sedan är inne i en kraftig utvecklingsfas och växer för varje månad.

– Klara städ har gjort en enorm resa redan nu. Från januari och fram tills nu har vi nog tredubblat omsättningen för Klara och vi vill fortsätta växa, säger Henrik Lundgren och får medhåll från Andreas Dayan:

– Klara är vårt starkast lysande varumärke just nu.

Efter drygt ett halvår med den nya ägarformationen har rollerna börjat sätta sig.

– Vi har hittat en bra struktur där vi har olika ansvarsområden, säger Henrik.

– Vi kompar varandra rätt bra. Det är lite som en laguppställning i fotboll. Per Westrup är vår målvakt, Andreas Guerini är vår mittback, jag är en offensiv mittfältare och toppforwards är Henrik och Dan. Utifrån det får vi ordning och struktur i vår verksamhet med en väldigt fin framåtanda. Vi har en bra kombination av egenskaper i vår ägargrupp vilket gör att vi klarar av tillväxten, förklarar Andreas Dayan.

Många företagare vill gärna ha egen makt över sitt bolag. Här är ni fem som driver allt tillsammans. Har ni några råd till andra som vill dela på ledarskapet?

– Jag tror att man behöver gå in med en otrolig ödmjukhet inför att folk är olika. Kan man förstå det kan man alltid hitta konsensus. Är man alldeles för prestigefull i sitt sätt att vara då behöver man vara ensam ägare, säger Andreas Dayan.

– Det blir självklart en del diskussioner, men då kommer vi fram till en lösning och sen vänder vi blad, säger Henrik Lundgren.

– Det viktiga är att man har tydliga roller. Vi har delat upp ansvaret för de olika bolagen, och då får den som är ansvarig ha sista ordet om ”sitt” företag, säger Dan

Vi var nyligen inne på att flera av er har en bakgrund inom idrotten. Är det något som ni har nytta av som företagare?

– Jättemycket, skulle jag säga. Dels har man ett typ av framåtdriv med sig som är gynnsamt att koppla på i näringslivet. Sedan han man erfarenhet av få folk att prestera. Vi har kanske ett annat sätt att driva företag på tack vare vår bakgrund och för att vi är fem väldigt engagerade ägare med ett jävla driv att vilja göra bra saker.

– Det var även idrotten som förde oss samman. Det var där vi lärde känna varandra säger Henrik Lundgren.

Hur ser framtidsplanerna ut, tror ni att ni kommer att ha ännu fler företag i er portfölj framöver?

– Just nu är vi inte på jakt efter fler ben att stå på, utan snarare utveckla befintliga företag. I framtiden vet man aldrig, säger Henrik.

Fakta: Koncernens företag

TM Media: Telemarketingföretag som både säljer tidningsprenumerationer och har B2B-försäljning. Totalt har bolaget cirka 20 anställda.

Sponsorkonsulterna: Telemarketing där man jobbar med sponsorförsäljning åt svenska elitidrottsföreningar. Bolaget har idag 9 anställda.

Klara städ: Städbolag som gör allt inom städ. Jobbar både mot privatpersoner och företag. Totalt har bolaget 18 anställda.

Event Mälardalen: Jobbar med event främst riktat mot barn. Har hoppborgar, hinderbanor, popcornmaskiner och en paintballbana. Två anställda.

Gasolautomaten i Mälardalen: Bolaget är i uppstartsfasen och affärsidén går ut på att ha dygnet runt-öppna självserviceautomater där kunderna kan hämta gasoltuber dygnet runt. Målet är att inom ett par år ha mellan 20 och 30 automater i Mälardalen.

ProLed: Levererar hårdvara och mjukvara till storbildsskärmar. Finns bland annat representerade i alla arenor på Rocklundaområdet. Företaget har idag två anställda



 

Powered by Labrador CMS