Tobias Barkskog.

Krönika: AI tar över marknadsföringen steg för steg

Det har pratats under lång tid om att artificell intelligens ska ta över mer av vår vardag och steg för steg är det i varje fall på väg att ske för den som jobbar med digital marknadsföring. Under de drygt 20 år jag arbetat med marknadsföring på nätet har det gått från att alla beslut och inställningar gjordes manuellt till att väldigt mycket sker med automatik.

Publicerad

Förvisso finns det ju alltid en diskussion om gränsdragningen mellan vad som är artificell intelligens och vad som är regelbaserade aktiviteter utifrån mänskligt uppsatta mallar. Det senare scenariot är det som ofta benämns som marketing automation vilket rätt uppsatt fungerar väldigt bra men som ofta inte innefattar någon AI-baserad process.

Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

AI inom Google Ads

Google Ads är annonsverktyget som hanterar de betalda annonserna i googles sökresultat. Verktyget har utvecklats från att annonsören skapade färdiga annonser och manuella bud på sökord till att allt från annonstexter, sökord, budgivning och målgrupper styrs med automatik utifrån insamlad data. För marknadsförare som, liksom mig själv, helst önskar ha full kontroll på vad som händer är det inte helt bekvämt att överlåta en stor del till en AI-motor men här får man helt enkelt bara acceptera utvecklingen och följa med in i det nya.

AI inom sökmotoroptimering

Användningen av artificiell intelligens inom sökmotoroptimering växer i popularitet i takt med att tekniken blir alltmer avancerad. AI kan användas för att identifiera relevanta sökord, optimera webbplatsinnehåll och spåra resultat. Dessutom kan AI hjälpa till att automatiskt generera länkar och analysera konkurrents webbplatser.

Det område inom sökmotoroptimering där AI på slutet tagit väldigt stora steg är inom skapandet av texter till webbplatser och bloggar. Med verktyg som till exempel Jaspers och Rytr går det nu att skapa faktatexter och berättelser genom att välja språk, skriva in nyckelordsfraser och ange vilken typ av text man vill få genererad av AI-motorn. Verktygen fungerar bäst på engelska men skapar även svenska texter som kräver minimalt med manuell handpåläggning innan publicering. Det gör att du kan fundera på om den här artikeln helt, delvis eller inte alls är skriven av mig.

Powered by Labrador CMS