Tobias Barkskog.

Krönika: SEO hetare än någonsin

Den av pandemin och hemarbetet påskyndade omställningen till mer digitala arbetssätt har även spillt över till företagens inställning till vikten av sökmotoroptimering. Det är i varje fall min upplevelse utifrån en kraftigt ökad efterfrågan från kunderna samt att många kollegor i branschen verkar dela den synen.

  • Publicerad 14:57, 21 feb 2022

Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

För ja, även om det visserligen finns andra sökmotorer, som till exempel Bing och Duckduckgo, är det rankingen på Google som alla fokuserar på för den svenska marknaden.

När jag började med SEO strax efter millennieskiftet togs även hänsyn till Lycos, Alltheweb och framför allt Altavista men intresset för dessa försvann i den takt Googles marknadsandel sköt i höjden.

Det förekom ett tag att kunder avvaktade att lägga tid och pengar på SEO för Google i väntan på att nästa aktör skulle ta över sökmotormarknaden. Så här 20 år senare kan jag inte låta bli att fundera på om de fortfarande väntar.

I framtiden kommer både sökbeteende och marknadsledare förändras men istället för att fortsätta vänta och därmed missa affärsmöjligheter är mitt råd att ge hemsidan möjligheten att ranka bra. Vissa moment inom SEO kräver teknisk kunskap men de flesta företag kan lösa den viktigaste komponenten på egen hand, nämligen själva innehållet. För att ge ett konkret exempel har ni en ny blå skottkärra i sortimentet och vill då ranka bra på just ”blå skottkärra”.

Det ni då gör är följande:

1. Skapa en ny undersida med Blå skottkärra som rubrik och med en beskrivande text på minst 500 ord där orden blå och skottkärra förekommer i en mängd som känns naturlig när du läser texten. Använd gärna synonymer och böjningar av orden.

2. Se till att bildernas filnamn och alt-taggar beskriver motivet.

3. Leta på minst tre andra undersidor på din webbplats som handlar om skottkärror eller trädgårdsredskap och gör en kort text om den fina blå skottkärran med en länk till den nyss skapade undersidan.

4. Lägg in en återkommande aktivitet i din kalender om att du en gång per kvartal går in och kompletterar sidan om den blåa skottkärran med ny relevant information.

5. Till sist en effektiv bonusåtgärd. Har ni bra kontakt med några kunder som driver trädgårdsbloggar så tipsa dem om er nya produkt och fråga om de är intresserade av att skriva om den och länka till er nya undersida.

Det finns såklart enormt många fler åtgärder som förbättrar rankingen men som med allt annat ger det bättre resultat att börja enkelt och sedan bygga vidare med kunskap och erfarenheter än att inte börja alls.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Han blir ny vd för Handelskammaren Mälardalen

”Det finns många utmaningar för företagen just nu” Handelskammaren Mälardalen har gjort klart med en ny vd. Oskar Axelsson tillträdde sin nya tjänst idag 1 augusti.måndag 1/8 15:55

Han blir ny vd för Handelskammaren i Mälardalen

Oskar Axelsson har rekryterats som ny vd till Handelskammaren Mälardalen. Oskar tillträder sin tjänst 1 augusti 2022.onsdag 27/7 10:46

Ljusare bild bland småföretagen i Västmanlands län

Efter fem års nedgång i konjunkturen bland småföretagen i Västmanlands län har den i år vänt uppåt igen. Såväl antalet anställda som efterfrågan på småföretagens varor och tjänster har ökat. På ett...tisdag 5/7 18:44

Lyckat drag med sportfiskebutik

"Har lärt mig mycket av kunderna" Bröderna Sedat och Semih Basol såg ett behov av en sportfiskebutik i den västra delen av Västerås och huserar sedan lite drygt ett år tillbaka på Erikslund, där de trivs som fisken i vattnet.tisdag 31/5 15:14

jubileumsår

”Att ha en engagerad personal som mår bra gör att företaget mår bra”

Britt Hallberg om sina 20 år på Västerås Tidning Britt Hallberg är en viktig faktor när det kommer till Västerås Tidnings framgångar. Under tjugo år, mellan 1997 och fram till pensionen 2017, arbetade hon på tidningen med rollen som vd från 2001.lördag 28/5 7:44

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Jenny Asplund: Här är dryckerna till solljusets stora högtid

Nu grönskar det i vårt avlånga land och för många är det här den bästa tiden på året.tisdag 21/6 11:46

Vinexperten Jenny Asplund: Den blomstertid nu kommit

Första sommarmånaden är här och med den kommer festligheter såsom avslutningar och allsköns utomhusevenemang omringade av naturens blomsterprakt.tisdag 7/6 11:47

Jenny Asplund: Här är påskens drycker – k(l)uckeliku

Påsken närmar sig med stormsteg, en högtid som har kommit att bli en kulinarisk fest där vi svenskar fullkomligt frossar i god mat och dryck.lördag 9/4 14:22

Här jäser äpplen till hantverkscider

Några kilometer utanför Köping ligger musteriet som tagit en väg in på det jästa spåret. Här tillverkas hantverkscider, en dryck som vid varje tillfälle är unik.söndag 20/3 18:34

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING