Tobias Barkskog.

Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn

LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska möjligheter genom att koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång.

  • Publicerad 15:07, 30 nov 2021

Enligt den nyligen utkomna undersökningen Svenskarna och internet använder 27 procent av tjänstemännen LinkedIn varje vecka och drygt hälften har använt nätverket det senaste året.

Rätt utnyttjat är LinkedIn ett fantastiskt verktyg för företag och dess medarbetare då det är det sociala nätverk där jag tycker att företag och medarbetare tätast kan och ska interagera på ett naturligt sätt. Ett vanligt misstag många företag gör är dock att allt innehåll skapas på företagets profil och att inlägget sedan delas vidare av några få anställda.

Det finns sätt att involvera sina medarbetare som är betydligt effektivare:

• Låt medarbetarna dela med sig av sina kunskaper via artiklar på sina expertområden på deras egna profiler. Artiklar på personliga profiler får i de absolut flesta fall betydligt större räckvidd och engagemang än företagsartiklar.

• Be medarbetarna kommentera på företagets inlägg istället för att dela det vidare på sina profiler. Inlägg med kommenterar och gillamarkeringar får bättre synlighet.

• Använd funktionen för att avisera anställda när nya inlägg skapas. Meddela gärna även medarbetarna i förväg så att de agerar snabbt efter publicering, detta då aktivitet under första timmen är extra viktig för hur ofta inlägget visas i följarnas flöden.

• De medarbetare som regelbundet skriver artiklar kan aktivera nyhetsbrevsfunktionen för att skapa ytterligare bättre räckvidd.

• Använd funktionen för att boosta inläggen som skapas på företagssidan. Även små belopp skapar en bra extra räckvidd.

Utöver ett genomtänkt skapande av innehåll är det relativt vanligt att inte tänka på säkerheten gällande hanteringen av behörigheter och konton så även där finns det en del att tänka på.

• Se till att använda ett unikt lösenord och aktivera 2-stegsverifiering. Detta gäller speciellt de medarbetare som har tillgång till företagssidan och annonskontot.

• Se över listan med administratörsroller så att det är rätt personer som har tillgång till företagssidan. En rekommendation är att alltid ha minst två administratörer för att minska risken att tappa kontrollen över sidan om något oväntat händer ett användarkonto.

• Har företaget en extern aktör som hjälper till med innehåll eller annonsering ska de läggas till som administratörer för betalda media så att de inte får full kontroll över företagssidan.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: AI tar över marknadsföringen steg för steg

Det har pratats under lång tid om att artificell intelligens ska ta över mer av vår vardag och steg för steg är det i varje fall på väg att ske för den som jobbar med digital marknadsföring. Under de...måndag 23/5 15:43

Kluriga upplevelser på export: Prison Island sprids världen över

Prison Island är ett företag olikt många andra. Inspirerade av Fångarna på Fortet, erbjuder de äventyr och tävlingar som testar deltagarnas alla sinnen. De började resan i Västerås och har idag 55...onsdag 11/5 19:56

Västeråsföretaget underlättar vardagen för glutenintoleranta i hela Norden

”Målet är att växa ytterligare” MixWell är en okänd jätte i Västerås. Företaget som en gång startade i ägarnas kök levererar idag flera hundra ton glutenfria produkter över hela Norden. – Målet är att växa ytterligare, säger vd:n...måndag 9/5 19:10

Länets UF-företagare visar upp sig på marknad i Västerås city

Lanserar nytt koncept Då pandemin satte stopp för den klassiska UF-mässan arrangerar Ung Företagsamhet i Västmanland istället en UF-marknad på Fiskartorget i centrala Västerås.fredag 6/5 16:30

jubileumsår

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Jenny Asplund: Här är påskens drycker – k(l)uckeliku

Påsken närmar sig med stormsteg, en högtid som har kommit att bli en kulinarisk fest där vi svenskar fullkomligt frossar i god mat och dryck.lördag 9/4 14:22

Här jäser äpplen till hantverkscider

Några kilometer utanför Köping ligger musteriet som tagit en väg in på det jästa spåret. Här tillverkas hantverkscider, en dryck som vid varje tillfälle är unik.söndag 20/3 18:34

Paret satsar allt (och lite till) på lokalt gin: "Gått väldigt snabbt"

Västerås har sedan ett år tillbaka ett eget lokalt gindestilleri. Under julen gjorde produkterna entré på systembolagets hyllor – och det blev genast en försäljningssuccé. – Det är en riktig ginboom...fredag 25/2 20:14

Sebastian – Västerås bidrag i Sveriges mästerkock

”En passion som kanske gått lite överstyr” Han fick sitt intresse av mat och matlagning då han jobbade som servitör och bartender inom restaurangbranschen. Nu är 26-årige Sebastian Jogér från Västerås med och tävlar i TV4-programmet Sveriges...torsdag 17/2 20:25

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING