Krönika: Gratis synlighet via Google Shopping

Det har under en tid ryktats om att Google ska utöka sina shoppingannonser med ett gratisalternativ och på grund av den pågående coronapandemin har lanseringen tidigarelagts för att hjälpa företag att synas. Under april lanseras den nya funktionen i USA och nu i början av maj meddelade Google att alternativet att visa produkter i det obetalda resultatet har aktiverats i Sverige.

  • Publicerad 21:30, 13 maj 2020

Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. Google Shopping lanserades i Sverige 2013 och det enda sättet att synas där har fram till nu varit att betala för annonsutrymmet. Det som nu tillkommer är att de betalda annonsytorna kompletteras med ytor där det kommer att vara gratis att synas.

För att dina produkter ska synas behöver du skicka in information om dina produkter till Google. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress.

Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men jag rekommenderar att det görs automatiskt via en XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center.

Under menyn inställningar för flödet ska Googles plattformar stå som mål på raden för Sverige för att dina produkter ska kunna synas i det obetalda resultatet.

Eftersom den nya gratisversionen precis lanserats så är det svårt att veta exakt hur bra den kommer bli men min erfarenhet är att även de betalda annonserna fungerar bra. Det finns dock några saker som är extra viktiga att tänka på:

• Produktbilder av bra kvalité inger förtroende

• Tydliga produktnamn som beskriver produkten

• Priset ska tålas att jämföras med konkurrenternas motsvarande vara

Sammanfattningsvis så är det nu extra viktigt att tänka på Google Shopping om du säljer produkter via din webbplats. Eftersom konkurrensen på sökorden är lägre i Shopping än vanliga Ads är kostnaden per klick normalt betydligt lägre, kompletterat med de kommande gratisfunktionerna så blir det extra bra.

Tobias Barkskog.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Miljoner till kompetensutveckling i Östra Mellansverige

Pandemin slår hårt mot svensk ekonomi. I en unikt snabb process fördelar Svenska ESF-rådet idag ut stöd till 22 projekt som ska erbjuda kompetensutveckling till varslade och permitterade. I regionen...lördag 30/5 16:07

1 200 jobb inom hotell och restaurang i länet kan vara i farozonen

Branschorganisation Visita har låtit Handels Utredningsinstitut, HUI, ta fram en ny studie som visar hur coronakrisen slår mot besöksnäringen i landets regioner. Rapporten visar att så många som 1...onsdag 27/5 16:26

De putsar Skrapans fasad – hängandes i rep

Fönsterputs på hög nivå: "Fäster repen i balkar och hissar oss nedåt" Här är Västeråsföretaget som utför ett minst sagt svindlande uppdrag. Under torsdagen påbörjade de arbetet med att putsa Skrapans utsida – hängandes i rep. – Det är högt. Det finns så mycket att...lördag 23/5 13:27

Corona slår hårt mot krogarna: Nattklubb i konkurs

Konkursförvaltaren: "Vi har träffat de anställda" I slutet av förra veckan begärdes nattklubben Royale, bolaget bakom verksamheten, Västerås Nöje AB i konkurs. I måndags tog Västmanlands tingsrätt beslut att försätta bolaget i konkurs.onsdag 20/5 21:30

SMAKFULLT

Enkelhet i fokus vid kajen: "Omtanke om råvaran"

Brasseriet Kajplats 9, K9 i folkmun, fint beläget vid Tullhuskajen vid Mälaren slog upp sina portar 2012 och har sen dess varit en välbesökt restaurang med inriktning mot fisk och skaldjur.söndag 15/3 9:49

Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år

Nu är matstället redo för nya utmaningar: ”Vill ta de chanser som dyker upp” Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och...lördag 14/3 9:08

Nu har Västerås hetaste restaurang öppnat

Nytt koncept i stan – tillaga maten själv vid bordet I torsdags uppdaterades Västerås citys restaurangkarta med ytterligare en markering. Blackstone Steakhouse slog upp sina portar på Sturegatan i Sibyllas gamla lokaler. Västerås Tidning kikade in...torsdag 20/2 19:30

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 23/2 20:10

E-TIDNING