Krönika: Gratis synlighet via Google Shopping

Det har under en tid ryktats om att Google ska utöka sina shoppingannonser med ett gratisalternativ och på grund av den pågående coronapandemin har lanseringen tidigarelagts för att hjälpa företag att synas. Under april lanseras den nya funktionen i USA och nu i början av maj meddelade Google att alternativet att visa produkter i det obetalda resultatet har aktiverats i Sverige.

  • Publicerad 21:30, 13 maj 2020

Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. Google Shopping lanserades i Sverige 2013 och det enda sättet att synas där har fram till nu varit att betala för annonsutrymmet. Det som nu tillkommer är att de betalda annonsytorna kompletteras med ytor där det kommer att vara gratis att synas.

För att dina produkter ska synas behöver du skicka in information om dina produkter till Google. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress.

Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men jag rekommenderar att det görs automatiskt via en XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center.

Under menyn inställningar för flödet ska Googles plattformar stå som mål på raden för Sverige för att dina produkter ska kunna synas i det obetalda resultatet.

Eftersom den nya gratisversionen precis lanserats så är det svårt att veta exakt hur bra den kommer bli men min erfarenhet är att även de betalda annonserna fungerar bra. Det finns dock några saker som är extra viktiga att tänka på:

• Produktbilder av bra kvalité inger förtroende

• Tydliga produktnamn som beskriver produkten

• Priset ska tålas att jämföras med konkurrenternas motsvarande vara

Sammanfattningsvis så är det nu extra viktigt att tänka på Google Shopping om du säljer produkter via din webbplats. Eftersom konkurrensen på sökorden är lägre i Shopping än vanliga Ads är kostnaden per klick normalt betydligt lägre, kompletterat med de kommande gratisfunktionerna så blir det extra bra.

Tobias Barkskog.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Hon blir ny direktör för Comfort hotel: "Lite nervöst"

Nu är det klart – det blir Emma Keenan som tillträder som ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås. – Jag ser fram emot denna resa med mitt fantastiska team på Comfort Hotel Västerås. Sen...torsdag 2/12 16:58

Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn

LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska...tisdag 30/11 15:07

Krönika: Money talks i en allt mer komplex vardag

Hej företagare! Hinner du stanna upp och läsa en reflektion om din och de flesta entreprenörers vardag? Tiden rusar och världen snurrar på, eller hur? Och det är inte helt lätt att se en förändring...tisdag 30/11 15:04

UF-chefen: "Otroligt bra processutbildning för eleverna"

Att driva UF-företag är något som många elever runt om i Sverige gör varje år och dessutom uppskattar väldigt mycket. Nyligen har ”UF Målbild 20/21” avslutats och Västmanland är bäst i Sverige!...måndag 29/11 19:05

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Vin i Västerås gör efterlängtad comeback

Konserthuset ny skådeplats: Smaka på den här. Nästa helg är vin- och delikatessmässan Vin i Västerås tillbaka. I delvis ny tappning och på ny plats – men med samma arom. – Besökarna kommer att känna igen sig, säger Hanna...söndag 24/10 15:51

Hon är Västerås Tidnings nya vinskribent: ”Viner ska inte vara något snobbigt”

Jenny Asplund hoppas kunna inspirera med sina tips Västeråstjejen Jenny Asplund är sommelier och etablerad vinskribent. Nu ska hon dela med sig av sina kunskaper till Västerås Tidnings läsare. – Det känns väldigt kul och spännande att ha fått den här...tisdag 22/6 20:20

Grillen är laddad inför helgens ölfestival

På fredag går startskottet för ölfestivalen Coppersmith´s med vänner. Men redan under onsdagen tändes grillarna på området. – Köttet ska ligga på grillen i 12 till 14 timmar, så för att hinna måste...onsdag 26/5 16:18

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING