Krönika: Gratis synlighet via Google Shopping

Det har under en tid ryktats om att Google ska utöka sina shoppingannonser med ett gratisalternativ och på grund av den pågående coronapandemin har lanseringen tidigarelagts för att hjälpa företag att synas. Under april lanseras den nya funktionen i USA och nu i början av maj meddelade Google att alternativet att visa produkter i det obetalda resultatet har aktiverats i Sverige.

  • Publicerad 21:30, 13 maj 2020

Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. Google Shopping lanserades i Sverige 2013 och det enda sättet att synas där har fram till nu varit att betala för annonsutrymmet. Det som nu tillkommer är att de betalda annonsytorna kompletteras med ytor där det kommer att vara gratis att synas.

För att dina produkter ska synas behöver du skicka in information om dina produkter till Google. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress.

Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men jag rekommenderar att det görs automatiskt via en XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center.

Under menyn inställningar för flödet ska Googles plattformar stå som mål på raden för Sverige för att dina produkter ska kunna synas i det obetalda resultatet.

Eftersom den nya gratisversionen precis lanserats så är det svårt att veta exakt hur bra den kommer bli men min erfarenhet är att även de betalda annonserna fungerar bra. Det finns dock några saker som är extra viktiga att tänka på:

• Produktbilder av bra kvalité inger förtroende

• Tydliga produktnamn som beskriver produkten

• Priset ska tålas att jämföras med konkurrenternas motsvarande vara

Sammanfattningsvis så är det nu extra viktigt att tänka på Google Shopping om du säljer produkter via din webbplats. Eftersom konkurrensen på sökorden är lägre i Shopping än vanliga Ads är kostnaden per klick normalt betydligt lägre, kompletterat med de kommande gratisfunktionerna så blir det extra bra.

Tobias Barkskog.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Lyckat drag med sportfiskebutik

"Har lärt mig mycket av kunderna" Bröderna Sedat och Semih Basol såg ett behov av en sportfiskebutik i den västra delen av Västerås och huserar sedan lite drygt ett år tillbaka på Erikslund, där de trivs som fisken i vattnet.tisdag 31/5 15:14

Krönika: AI tar över marknadsföringen steg för steg

Det har pratats under lång tid om att artificell intelligens ska ta över mer av vår vardag och steg för steg är det i varje fall på väg att ske för den som jobbar med digital marknadsföring. Under de...måndag 23/5 15:43

Kluriga upplevelser på export: Prison Island sprids världen över

Prison Island är ett företag olikt många andra. Inspirerade av Fångarna på Fortet, erbjuder de äventyr och tävlingar som testar deltagarnas alla sinnen. De började resan i Västerås och har idag 55...onsdag 11/5 19:56

Västeråsföretaget underlättar vardagen för glutenintoleranta i hela Norden

”Målet är att växa ytterligare” MixWell är en okänd jätte i Västerås. Företaget som en gång startade i ägarnas kök levererar idag flera hundra ton glutenfria produkter över hela Norden. – Målet är att växa ytterligare, säger vd:n...måndag 9/5 19:10

jubileumsår

”Att ha en engagerad personal som mår bra gör att företaget mår bra”

Britt Hallberg om sina 20 år på Västerås Tidning Britt Hallberg är en viktig faktor när det kommer till Västerås Tidnings framgångar. Under tjugo år, mellan 1997 och fram till pensionen 2017, arbetade hon på tidningen med rollen som vd från 2001.lördag 28/5 7:44

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Jenny Asplund: Här är dryckerna till solljusets stora högtid

Nu grönskar det i vårt avlånga land och för många är det här den bästa tiden på året.tisdag 21/6 11:46

Vinexperten Jenny Asplund: Den blomstertid nu kommit

Första sommarmånaden är här och med den kommer festligheter såsom avslutningar och allsköns utomhusevenemang omringade av naturens blomsterprakt.tisdag 7/6 11:47

Jenny Asplund: Här är påskens drycker – k(l)uckeliku

Påsken närmar sig med stormsteg, en högtid som har kommit att bli en kulinarisk fest där vi svenskar fullkomligt frossar i god mat och dryck.lördag 9/4 14:22

Här jäser äpplen till hantverkscider

Några kilometer utanför Köping ligger musteriet som tagit en väg in på det jästa spåret. Här tillverkas hantverkscider, en dryck som vid varje tillfälle är unik.söndag 20/3 18:34

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING