Handelns utredningsinstitut spår att bara 70 procent av all handel kommer ske i fysiska butiker om 15 år jämfört med 90 procent idag.

Krönika: Förändringarnas vindar i handeln – hot eller möjlighet?

Vårt namn Almi Företagspartner beskriver bra hur vi jobbar. Vi är en partner som tillsammans med dig som är företagare samarbetar med din bank, revisor eller någon annan rådgivare som du diskuterar företagets framtid tillsammans med.

Publicerad

Västerås är en handelsstad med tre starka handelsområden. Vi är handelsnavet i Mälardalen och har ständigt tillresande från hela länet och intilliggande län som tycker att vi har ett bra utbud oavsett behov. Handeln är därför en viktig kundgrupp hos oss på Almi, många är våra kunder. Vi ser dock mörka moln på himlen. Handelns utredningsinstitut spår nu att bara 70 procent av all handel kommer ske i fysiska butiker om 15 år jämfört med 90 procent idag. Det kommer förstås att innebära påfrestningar för många butiker.

Ett flertal stora kedjor har påbörjat strategier för att möta detta.Dels minskar man på butiksytor vilket jag ibland kan se när jag går på stan eller besöker Hälla eller Erikslund. Ytan byggs om eller gapar helt enkel tom ett tag tills en ny hyresgäst flyttat in. En annan strategi handlar om att själv sköta paketutlämningen på köp gjorda från den egna webb-butiken. En av mina kollegor på Almi beställde skor online på Ryns hemsida. Skorna fanns i lager och fick hämtas inne hos Ryns. Syftet är förstås att locka till eventuell merförsäljning.

Allt fler utvecklar en egen webb-butik som komplement till den fysiska butiken men fortfarande är det alltför få lokala aktörer då konsumenterna i en rasande takt handlar allt mer på nätet. Jag har full förståelse för att det är höga hinder att komma över. Det ska tas fram en e-handelslösning och all administration kring denna samt förstås en fungerande lager, logistik- och leveranslösning. Det ska finnas en strategi för digital marknadsföring som kanske inte funnits tidigare. Här kan vi på Almi komma in och vara en partner för hur man tar en sådan satsning vidare. Ett bollplank som hjälper till att lyfta blicken över nästa dagskassa för att se till att företag lever och inte bara överlever - både i ett, två och fem år till och kanske till och med växer.

Fastighetsägare väljer i allt större utsträckning att blanda handelsplatser med kontor och arbetsplatser för att öka köpkraften. Klöverns strategi med Gallerian i Västerås centrum är ett exempel på detta. Jag gissar att vi får efterföljare.

Jag och mina kollegor följer noga olika utvecklingsmönster och förändrade affärsmodeller för att kunna vara ett stöd för handeln som just nu anpassar sig efter förändrade konsumtionsbeteenden och med största sannolikhet står inför ganska stora strukturförändringar. Vi ordnade nyss ett seminarium på detta tema för att sprida kunskap för bra beslut hos enskilda företag i länet.

Vi ser en mycket positiv utveckling som påverkar attraktiviteten och människors vilja att besöka Västerås och det är de numera ständigt ökande siffrorna för besöksnäringen. För varje år hittar allt fler hit för att turista, oavsett om det är för att titta på fina bilar på Summer Meet, mingla på öl- och vinmässor eller att ta sig en tur i rutschbanan på Kokpunkten, så bidrar det till att öka omsättningen hos såväl besöksbranschen som hos handeln. Intressanta evenemang, bra hotell och hög kvalitet på restauranger gör oss intressanta. Vi har all anledning att vara stolta! Vad vore vi utan alla dessa entreprenörer i länet som med driv och passion skapar allt detta?

I hela 25 år har Almi varit Sveriges mest aktiva företagsutvecklare och det vill vi fortsätta att vara – som en partner och bollplank till länets företagare. Vi kan se att företag som deltagit i våra affärsutvecklingsprogram omsätter mer och anställer fler än jämförbara företag över tid. Vi vill dra vårt strå till stacken för att bidra till att Västerås och Västmanland fortsätter vara en stark besöks- och handelsstad och uppmanar därför alla fantastiska handlare därute att se bortom de eventuellt mörka molnen. Det finns möjligheter och utvecklings-
potential – vi kan hjälpa er att se dem när förändringarna snurrar snabbt.

Bill Bergåker. Foto: STEFAN TELL
Powered by Labrador CMS