Krönika: Den digitala marknadsföringslingon

I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde.

  • Publicerad 09:10, 19 okt 2021

Den digitala marknadsföringen är inget undantag så jag tänkte här passa på att förklara en del begrepp som just nu är populära och trendiga. Även om det inte är du som gör det rent praktiska med er digitala marknadsföring kan det vara bra att känna till begreppen.

MarTech

MarTech är en förkortning för Marketing Technologies och används som ett samlingsnamn för verktyg och teknologier som förenklar och organiserar marknadsföring, prospekthantering, försäljning och rapportering. Exempel på dessa system kan vara integrerade verktyg för sociala medier, CRM, webbanalys, webbplatsinnehåll och marketing automation.

Marketing automation

Marketing automation är precis som det låter ett begrepp som innefattar de processer, verktyg och mjukvaror som tillsammans skapar ett automatiskt flöde av marknadsföringsåtgärder utifrån ett i förväg uppsatt mönster. Syftet är att på ett tidseffektivt sätt via bland annat e-post, sociala medier och landningssidor hjälpa ett företag att både generera nya kunder och skapa regelbunden och kundanpassad kommunikation.

Social selling

Social selling är väldigt enkelt förklarat en metod att via olika digitala plattformar, som till exempel LinkedIn, aktivt bidra med kunskap inom sitt expertområde för att på så vis skapa ett starkt personligt varumärke och ett brett kontaktnät med potentiella kunder och partners. Liksom marketing automation har social selling blivit ett populärt arbetssätt på senare tid då många företag testar sig fram för att effektivisera sitt säljarbete. Som med mycket annan marknadsföring finns det en del vanliga fel som begås, det vanligast vid försäljningsförsök via LinkedIn är att säljare skickar kontaktförfrågningar till okända och sedan direkt följer upp med ett standardiserat säljmeddelande. Det förfaranden är varken social selling, genomtänkt eller bra.

Pillar page

Pillar page är ett begrepp som används av sökmotoroptimerare och innefattar en samlingssida med rikligt med bred information och inspiration kring ett ämne. Som namnet antyder byggs innehållet på höjden via olika sektioner och block för att kunna presentera mycket text som ändå blir överskådligt för besökaren. Utöver externa länkar skapas en stark länkstruktur genom länkar till sidan från ett stort antal undersidor med relaterat innehåll från webbplatsens blogginlägg och nyheter.

Tobias Barkskog.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn

LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska...tisdag 30/11 15:07

Krönika: Money talks i en allt mer komplex vardag

Hej företagare! Hinner du stanna upp och läsa en reflektion om din och de flesta entreprenörers vardag? Tiden rusar och världen snurrar på, eller hur? Och det är inte helt lätt att se en förändring...tisdag 30/11 15:04

UF-chefen: "Otroligt bra processutbildning för eleverna"

Att driva UF-företag är något som många elever runt om i Sverige gör varje år och dessutom uppskattar väldigt mycket. Nyligen har ”UF Målbild 20/21” avslutats och Västmanland är bäst i Sverige!...måndag 29/11 19:05

Deras affärsidé: Konverterar vanliga cyklar till elcyklar

I Västerås är det många gymnasieelever som får chansen att driva ett UF-företag. I år har ett gäng elever från ABB Gymnasiet skapat ett företag som de satsar stort på. De heter ReBike UF och deras...måndag 29/11 18:50

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Vin i Västerås gör efterlängtad comeback

Konserthuset ny skådeplats: Smaka på den här. Nästa helg är vin- och delikatessmässan Vin i Västerås tillbaka. I delvis ny tappning och på ny plats – men med samma arom. – Besökarna kommer att känna igen sig, säger Hanna...söndag 24/10 15:51

Hon är Västerås Tidnings nya vinskribent: ”Viner ska inte vara något snobbigt”

Jenny Asplund hoppas kunna inspirera med sina tips Västeråstjejen Jenny Asplund är sommelier och etablerad vinskribent. Nu ska hon dela med sig av sina kunskaper till Västerås Tidnings läsare. – Det känns väldigt kul och spännande att ha fått den här...tisdag 22/6 20:20

Grillen är laddad inför helgens ölfestival

På fredag går startskottet för ölfestivalen Coppersmith´s med vänner. Men redan under onsdagen tändes grillarna på området. – Köttet ska ligga på grillen i 12 till 14 timmar, så för att hinna måste...onsdag 26/5 16:18

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING