Tobias Barkskog

Krönika: "Därför är din trovärdighet viktig för din status på Google"

Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet.

I början av augusti lanserade dock Google en större algoritmuppdatering och den fick snabbt det inofficiella namnet Medic Update eftersom den främst påverkar webbplatser inom medicin, hälsa och ekonomi. Även om den primärt påverkade dessa kategorier kan det vara värdefullt för alla som vill ha trafik från Google att tänka på de saker som gjordes extra viktigt i samband med uppdateringen. I stora drag är fokus på att belöna webbplatser och skribenter som har högt förtroende.

Några konkreta tips för att få detta är:

► Att du visar att du är expert inom ditt ämne genom att det på webbplatsen finns rikligt med bra och unikt innehåll.

► Att ert företag och era skribenter omnämns och citeras på andra svenska webbplatser.

► Att du visar upp samarbeten och omdömen från företag med hög trovärdighet.

► Att webbplatsen är länkad från företagets sida på Google My Business och att denna sida är uppdaterad med aktuell och korrekt information.

► Att ert företag och er webbplats finns med på branschsidor och i relevanta webbregister.

► Att din webbplats känns trygg genom till exempel https och säkra betalalternativ.

Utöver Medic Update har det under sommaren även gjorts ändringar i algoritmen för att ytterligare förstärka vikten av att webbplatserna är snabbladdade och mobilanpassade. Se därför till att bilder och andra filer på din webbplats inte är onödigt stora och att de är bra komprimerade. Använder du Wordpress för din webbplats är Hummingbird och Smush tillägg som hjälper din hemsida att ladda snabbare. Om du vill analysera hur snabb din webbplats är kan du använda Page Speed Monitoring från Västeråsföretaget Pingdom eller PageSpeed Insights från Google.

Tobias Barkskog, Quicknet

Powered by Labrador CMS