Tobias Barkskog.

Förbättra kundtjänsten med en chatt

Att ha en livechatt för besökarna på webbplatsen eller e-butiken har blivit en allt populärare kommunikationskanal och är en service som jag tycker är värd att fundera på.

Publicerad

De traditionella kontaktvägarna på webbplatsen till företagets kundtjänst är via e-post eller via kontaktformulär plus i vissa fall även ett telefonnummer. De två första alternativen är långsamma sätt att hjälpa kunden och med dagens otåliga konsumenter har många hunnit surfat vidare och köpt från en konkurrent innan svaret landat i inkorgen. Att ringa upp ett företag man inte har någon befintlig relation med är något som många gärna undviker. Genom att via en chatt snabbt få svar på sina frågor ökar möjligheten betydligt att besökaren blir eller fortsätter vara kund. Det ger också företaget en möjlighet att direkt få in komplett information från kunden och därmed snabba på hanteringen av ärendet.

Några saker som påverkar beslutet att starta en chatt är:

• Hur många besökare har webbplatsen? Är det bara ett fåtal per dag är det sannolikt onödigt att erbjuda en chatt.

• Vilken ålder har era besökare? Speciellt för den yngre chattvana generationen kan en livechatt kännas bekvämare och mer hemtamt än att ringa in till ett företag. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” använder runt 90% av alla svenskar i åldern 12-25 år regelbundet någon form av chatt. För äldre åldersgrupper blir andelen lägre ju äldre personerna blir.

• Finns det några anställda som kan bemanna chatten? En stor fördel är om personerna har en bra kännedom om företagets produkter och tjänster samt är van att kommunicera via text.

Om det blir aktuellt med att starta igång en chatt på webbplatsen är mitt råd att använda någon färdig chattjänst för där finns oftast alla funktioner som behövs. Allt ifrån de mest grundläggande till avancerade funktioner för statistik, behörigheter och organisationsflöden. Exempel på populära chattjänster är Kundo, Zopim och Liveagent men utbudet är stort så titta och jämför så du väljer något som passar dig. Nästan alla erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova verktyget under en begränsad period.

Till sist två allmänna spaningar angående Internet i stort. Genom ett tydligt fokus på användarnas integritet och anonymitet har användarantalet för sökmotorn DuckDuckGo ökat kraftigt och kan nog ta en liten del av Googles extremt stora kaka på sökmotormarknaden. En annan dominerande aktörs utveckling som blir spännande att följa framöver är Blocket som utmanas av Facebooks Marketplace för privatannonser och Wayke för bilannonser.

Powered by Labrador CMS