Ditt företags digitala omdömen är viktiga

Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.

  • Publicerad 10:14, 21 feb 2020

Övervaka

Det första steget i arbetet är att veta vilka omdömen som skrivs om ditt företag på till exempel Trustpilot, Google, Reco, Facebook, Prisjakt, Hitta och Eniro. På några av plattformarna kan du genom att skapa ett konto få aviseringar när det skrivs ett omdöme. Som ett komplement kan du via Google Alts lägga upp en mejlavisering på sökningen ”Företagsnamnet omdöme”.

Hantera

Genom att skapa konton för ditt företag öppnas även den väldigt viktiga möjligheten att besvara de omdömen som skickats in. Tänk på att bemöta både de bra och dåliga omdömena med en god och saklig ton. Snabb, trovärdig och trevlig återkoppling ger ett bra intryck på dina potentiella kunder som läser recensionerna. Att det förekommer negativa omdömen är både vanligt och naturligt men så länge det är en liten andel brukar det inte påverka kundernas uppfattning. Dock är det ju självklart extra viktigt att besvara de negativa inläggen och i de fall det förekommer saklig kritik använda det som en möjlighet till förbättring.

Föröka

Förutom ett högt snittbetyg är antalet inlämnade omdömen viktigt för företagets trovärdighet. Att ha en automatiserad och enkel process för att be om omdömen kommer göra att du snabbt märker av en ökning. Att länka in till utvalda omdömesplattformar från till exempel er webbsida och nyhetsbrev är ett sätt. Ett annat är att skapa ett automatiserat utskick via e-post eller sms som går iväg till kunder som gjort en beställning. Tänk då på att ge kunden tid att hinna använda produkten eller tjänsten. Ett vanlig fel är att mejlet skickas för snabbt och kunden då avstår att svara.
Trustpilot är lättanvänt och används av många e-handlare men kostar en slant per månad. En gratis variant är att använda Google Kundrecensioner som aktiveras via Google Merchant Center.

Använda

Utöver att bra omdömen ökar er försäljning kan du använda de digitala omdömena som ett underlag för kundåterkoppling och motivation till de anställda. Du kan också genom så kallade widgets hämta in och visa på omdömen från Trustpilot, Reco med flera på din webbplats. Att visa era insamlade recensioner visar på kvalitet, transparens och trovärdighet vilket förhoppningsvis leder till fler och tryggare kunder.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Västerås tappar i ranking över lokala företagsklimatet

Västerås tappar, men Surahammar gör rejäl uppryckning i Svenskt Näringslivs stora årliga ranking över det lokala näringslivsklimatet.torsdag 24/9 11:05

"Coronan har påskyndat vår vision"

Aktivt uteliv om hur ljusningen kom mitt i krisen Från konkurshot till fullbelagt. Coronahalvåret har varit omtumlande på flera sätt för Aktivt uteliv på Björnön. – Det har varit en riktig bergochdalbana, säger delägaren Per Fredin.onsdag 23/9 19:55

”Vi inom event har kommit varandra närmare”

Musikevents vd om hur eventbranschen helt stängdes av Eventföretagaren Niklas Hoxell om hur firman ställt om och hur coronakrisen slog till rakt mot underhållningens hjärta. – Då förstod jag att det var riktigt allvarligt, säger Niklas Hoxell.tisdag 22/9 19:08

Kaffe och nätverkande på Hällas eget rosteri

Kaj Johdet som driver Hälla Kafferosteri tillsammans med sin bror Dan Johdet kommer från början från Junosuando i Pajala kommun. I nio år har han drivit olika kaféer ibland annat i Sundsvall,...tisdag 22/9 10:26

SMAKFULLT

Enkelhet i fokus vid kajen: "Omtanke om råvaran"

Brasseriet Kajplats 9, K9 i folkmun, fint beläget vid Tullhuskajen vid Mälaren slog upp sina portar 2012 och har sen dess varit en välbesökt restaurang med inriktning mot fisk och skaldjur.söndag 15/3 9:49

Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år

Nu är matstället redo för nya utmaningar: ”Vill ta de chanser som dyker upp” Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och...lördag 14/3 9:08

Nu har Västerås hetaste restaurang öppnat

Nytt koncept i stan – tillaga maten själv vid bordet I torsdags uppdaterades Västerås citys restaurangkarta med ytterligare en markering. Blackstone Steakhouse slog upp sina portar på Sturegatan i Sibyllas gamla lokaler. Västerås Tidning kikade in...torsdag 20/2 19:30

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 23/2 20:10

E-TIDNING