
Restaurangprofilens nya satsning – nätauktioner för upplevelser: ”Unika”
Första, andra … biddare.se. Här är Limone-grundaren Stefano Basagnis nya satsning. ”Vi är unika i Sverige med det här”, säger han.
Det handlar om nätauktioner för upplevelser.
Idén har en av Västerås stora restaurangprofiler haft i flera år.
– Den kommer från alla mina år i branschen – jag har tänkt på olika sätt för att fylla tomma stolar på dagar som det inte är lika många gäster.
Nu var det rätt läge att trycka på knappen.
Efter en kort testperiod för inbjudna kompisar är sajten sedan årsskiftet uppe i skarpt läge – och intresset ökar för varje vecka.
– Vi har växt snabbt och har idag 3 000 användare per dag, berättar Stefano Basagni när vi slår oss ner i restaurangen som han var med och startade 1997.
Och just Limone är en av alla aktörer som finns med på biddare.se med erbjudanden – liksom relativt nyfödda syskonet Sensi.
– Just nu är restaurangbranschen den dominerande på sidan. Men på sikt tror jag att det kan bli helt andra aktörer inom servicebranschen som är flest.
För målbilden och visionen är betydligt bredare än så.
– Det kan handla om alla slags tjänster i servicebranschen som massörer, nagelsalonger, frisörer, byggtjänster, fönsterputs, gym – ja, varför inte till och med psykologer? Det finns inga begränsningar.
Hur känns det att vara igång?
– Spännande! Det är ett kul projekt att driva. Och jag tror att det kan vara så att det just nu med rådande världsläge och konjunktur är en bättre tid än någonsin med något liknande. Folk är mer medvetna nu om vad de gör av med sina pengar på, men vill ändå unna sig.
Vad är det som kan locka företagen att vara med?
– Dels för att skapa en ny kundkrets, dels för att sprida varumärket och synas i marknadsföringen som det ger att ligga med på biddare.se. Och för att kunna fylla platser under lågtrafiktider.
Folk är mer medvetna nu om vad de gör av med sina pengar på
Stefano Basagni märker av att intresset är stort utifrån och tror stenhårt på idén.
– Bland användarna är det inga som helt tvivel, det är många som vill handla billigt. Sälja billigt är kanske inte lika enkelt, det gäller att få företagen att inse värdet av tjänsten.
Till sin hjälp där har han Mario Macri, medgrundare till Limone.
– Mario finns med som säljare, han har ju ett stort kontaktnät i stan efter alla år.
Men även om påtryckningar finns även från andra städer väljer biddare.se att skynda långsamt.
– Vi har inte så bråttom, det är viktigare att ha en stark grund i Västerås först innan vi går vidare till andra städer i full skala. Dessutom ser vi oss om efter de rätta personerna som vill vara med på vår fortsatta resa framåt.
Finns det någon liknande nätauktion?
– Vi har letat runt och inte hittat någon. Vi kanske inte är världens första, men i alla fall med säkerhet den första i Sverige, säger Stefano Basagni.