Skolsköterska Elisabeth Lithammer tillsammans med Minna Ludvigsson och skolhunden Robyn. Foto: Helena Andersson

Tiken Robyn hjälper Minna med läsningen

Att som ung elev få umgås med en utbildad terapihund kan ge stor effekt på skolarbetet, större än man kan tro.

Publicerad
Skolhunden Robyn. Foto: Helena Andersson

Vissa barn har problem att hänga med i skolan. Kanske på grund av dyslexi, svårighet att koncentrera sig, motivera sig – eller att det knyter sig i klassrummet och kunskapen som ändå finns där har svårt att komma fram.

På Ormkärrsskolan i Västerås pågår sedan förra terminen ett projekt där man har tillgång till en skolhund, Robyn, en mysig cockerspanieltik på snart sju år.

Robyn har tillsammans med sin matte, Elisabet Lithammer utbildat sig till skol- och terapihund, en utbildning där syftet till exempel är att hjälpa skolbarn som har olika inlärningssvårigheter. Robyn kan, bara genom att vara hund, till exempel stödja, motivera, stärka självkänslan och öka viljan till att lära på ett positivt sätt.

Robyns ägare Elisabeth Lithammer, som också är skolsköterska på Ormkärrsskolan, berättar att det för att få kalla sig skol- och terapihund krävs en utbildning på sammanlagt fjorton månader.

– För att överhuvudtaget få börja utbildningen måste hunden gå igenom ett lämplighetstest. Och för att fortsätta för att bli skol- eller terapihund krävs ännu ett lämplighetstest där man till exempel undersöker hur hunden fungerar tillsammans med barn under tretton år, hur hunden tar stim och stoj, kramar och allt annat som kan ske när man är runt barn.

Och det visade sig att Robyn passade perfekt i rollen.

– Hon är lugn, glad, snäll och avvaktande. Hon hetsar inte upp sig och kan snabbt växla mellan att vara aktiv och passiv. Men för det första har hon kul, hon tycker att det är jätteroligt och vill gärna lära sig nya saker, säger Elisabet.

Ett par dagar i veckan jobbar Robyn med barn med behov av hjälp inom olika ämnen. Många kan behöva träna på sin läsning eller sitt uttal och att då ha en hund, en kompis, som lyssnar utan att kommentera eller rätta göra att uppgiften går lättare.

Rent praktiskt, när eleven tränar läsning, går det helt enkelt till så att eleven sitter och läser högt med Robyn bredvid sig. Under tiden finns möjlighet att klappa hunden eller leka med pälsen.

– Vi har sett jättestora framsteg. Bara på några få gånger så har elever läst högre och bättre, fått ett bättre självförtroende vilket sen visat sig i klassrummet. Jag är ju med hela tiden, men barnen glömmer att jag är där, de är helt fokuserade på henne, och det är ju det som är vitsen.

Minna Ludvigsson som går i klass 5B på Ormkärrsskolan berättar att hon varit hos Robyn många gånger.

– Det är jättebra att få träffa Robyn och läsa för henne, man vågar lite mer, säger hon.

Men varför tror du att du vågar mer då?

– Det är för att en hund inte kan prata och inte kan säga något dumt åt mig.

Har det hjälpt din läsning något?

– Ja, jag läser mycket bättre, och starkare nu, säger Minna.

Elisabet berättar att de har sett sådana framsteg både när det gäller inlärning men att man även kan se ett bättre självförtroende och att osäkerheten minskar och självkänslan ökar.

– Det har även blivit bättre stämning på hela skolan, många tycker att det är väldigt trevligt bara att Robyn finns här, avslutar Elisabet.

Minna Ludvigsson som går i klass 5B på Ormkärrsskolan läser tillsammans med skolhunden Robyn. Foto: Helena Andersson

Exempel på ämnen där Robyn kan vara till hjälp

✔ Robyn hämtar en ärtpåse med en tryckt bokstav som det ord eleven ska säga börjar på. Det här kan användas i till exempel geografi, svenska, engelska och so.

✔ Robyn visar på, eller lyfter upp ett kort som styr vilken multiplikationstabell eller siffra som ska användas. Hon bestämmer korten. Kan användas i matte.

✔ Robyn kan vara en promenadkompis, elever kan göra en hinderbana till henne med hjälp av sina ben, armar och kroppar. Eller spela spel där Robyn slår tärningen och eventuellt flyttar pjäserna. Här kan många olika ämnen tränas.

Powered by Labrador CMS