Informerade. Ulrika Ekman, sekreterare i Dyslexiföreningen Västmanland på Stadsbiblioteket under dyslexiveckan. Foto: Helena Andersson

"Man kan inte öva bort dyslexi helt"

Dyslexi är ett funktionshinder som cirka 5–8 procent av Sveriges befolkning har. Dyslexi som bland annat innebär svårighet att kunna tillgodogöra sig skriven text gör i många fall vardagen komplicerad.

Publicerad

Ibland kommer det dåliga självförtroendet fram och jag blir påmind om mina svårigheter

Ett pussel som ger ett hjälp att räkna med bilder. Foto: Helena Andersson

I veckan har läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, uppmärksammats under den internationella dyslexiveckan. I Västerås har bland annat Ulrika Ekman, sekreterare i Dyslexiföreningen Västmanland funnits på stadsbiblioteket för att informera om olika hjälpmedel, lärverktyg och appar för dyslektiker.

Ulrika, som själv är dyslektiker är utbildad lärare mot yngre åldrar och dyslexikonsulent och jobbar som fritidspedagog och stöttar elever i klassrummet på Fridnässkolan. Ulrika började engagera sig i frågan när hon själv som vuxen fick diagnosen.

– Man kan inte öva bort dyslexi helt, det växer inte heller bort. Men med rätt hjälp och insatser kan man träna så handikappet inte blir lika stort.

Det är viktigt att insatser sätts in tidigt.

– När du går i skolan är det kommunen som ska göra en utredning. När du blir vuxen så blir det landstinget. På landstinget gör de inte dyslexiutredningar på barn vilket också borde finnas. Många gånger så väntar lärarna alldeles för länge. De tror att de är en mognadsfråga eller så är ”vänta och se” modellen som gäller. Föräldrar får ibland kämpa med näbbar och klor för att få gehör i skolan.

Svårt att få diagnos

Kommunen och lärarna säger att de som behöver får hjälp ändå och att det inte behövs någon diagnos. Ja, enligt skollagen är det en rättighet, men i verkligheten ser det annorlunda ut, säger Ulrika.

– Det är alltså inte helt lätt att få en diagnos i Västerås då frågan i viss mån fallit mellan stolarna hos kommunen och landstinget. Ett tips är att göra en så kallad egenremiss och söka sig till ett annat landsting för hjälp om man inte får hjälp av skolan, säger Ulrika.

Det finns olika former av läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, och det behövs en duktig specialpedagog med speciell behörighet eller en logoped för att se vilket som är vilket. Beror svårigheterna på att man inte av en eller annan anledning kunnat tillgodogöra sig undervisningen i skolan, eller finns problemet trots tillräcklig undervisning? Ett tydligt tecken är till exempel om svårigheterna finns i familjen, eftersom dyslexi är ärftligt.

Det största svårigheterna för Ulrika har varit, och är i viss mån fortfarande, att läsa svår text och förstå, att läsa snabbt på tid och att få flera instruktioner samtidigt.

– Ibland kommer det dåliga självförtroendet fram och jag blir påmind om mina svårigheter. Det dåliga självförtroendet som kommit av att jag trodde att jag var dum i huvudet finns med hela livet som en ryggsäck, säger hon.

– Men nu pratar jag öppet om min dyslexi och kan säga; ursäkta, nu behöver jag använda min mobil om jag till exempel behöver se hur ett ord stavas eller få en text uppläst för mig.

Läs även: Människans bästa läskompis

Tips på några hjälpmedel:

Talböcker

Läslinjal

Avskildhet

Ordbehandlingsprogram

Rättstavningsprogram

Fickminne

Olika appar till mobilen

Några kända dyslektiker:

Kung Carl Gustaf

Ingvar Kamprad (IKEA)

Tom Cruise

Selma Lagerlöf

Albert Einstein

John Lennon

Cher

Petra Marklund

Tips på några hjälpmedel:

Talböcker

Läslinjal

Avskildhet

Ordbehandlingsprogram

Rättstavningsprogram

Fickminne

Olika appar till mobilen

Några kända dyslektiker:

Kung Carl Gustaf

Ingvar Kamprad (IKEA)

Tom Cruise

Selma Lagerlöf

Albert Einstein

John Lennon

Cher

Petra Marklund

Powered by Labrador CMS