Projektledaren Kenny Palm och vd Tommy Gråberg på Taktema har valt en plugin-hybrid från KIA. Foto: FREDRIK KLEVENHAUS

Elbilar allt hetare hos företagen

Bonus malus-skatten börjar ge effekt i bilhandeln. Företagen väljer nu att titta på eldrift för att få ner kostnaderna.

Publicerad

Att köra med el - få ner utsläppen och slippa de höga skatterna i samband med införandet av bonus malus-systemet lockar allt fler företag att köpa företagsbilar som går på el.

När Taktema i Västerås skulle förnya sina företagsbilar hos Björkmans Bil så var valet enkelt.

– Det är vår tredje gång som vi köper KIA. 2012 köpte vi första och det har fungerat väldigt bra. Nu har vi kört diesel och det känns naturligt att gå över till plugin-hybrid. Inte minst med mijöaspekten och den ekonomiska delen, säger Tommy Gråberg, vd på Taktema.

– För oss har det varit problemfritt ägande. Det kostar pengar och inte minst tid att lämna in bilar på service, fortsätter Gråberg.

Taktema valde KIA Optima Sportswagon, en modell som håller måttet.

– Helt perfekt och rymlig kombi som är bekväm att köra och jag får in det jag behöver ha med mig, säger Kenny Palm, projektledare.

Palm bor i Stockholm och kan nu köra 6 av 9 mil på el, vilket kommer märkas i plånboken.

Plånboken styr när bonus malus-systemet kommer senare i år.

Bonus malus är latin och betyder rakt översatt bra och dåligt. Det är också grunden i det nya beskattningssystemet för fordon som träder i kraft 1 juli 2018.

Malus får köpare av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Förhöjd fordonsskatt de tre första åren från det att fordonen blir skattepliktigt. Koldioxidskatten sätts på 82 gram per koldioxid från 95 till 140 gram per kilometer. Över 140 gram blir det 107 kronor per gram. Det fjärde skatteåret blir beloppet 22 kronor per gram koldioxid från 111 gram per kilometer.

Bonus får köpare som köper en bil med noll i utsläpp - hela 60 000 kronor. Bonusen trappas av från 0 gram till det högsta, 60 gram, där bonusen bara blir 10 000 kronor.

Diako Bahremend är försäljningschef på Björkmans Bil på Erikslund.

– Det handlar om kostnader både för företagen och föraren. De nya reglerna har påverkat marknaden och företagen söker nu efter bilar som är anpassade för framtiden och där är KIA steget före, säger Diako Bahremend.

Diako Bahremend. Foto: FREDRIK KLEVENHAUS
Powered by Labrador CMS