Firade. Svenskt Näringsliv uppvaktade Surahammars kommun med blommor med anledning av det fina resultatet i företagsklimatmätningen. Från höger i bild: Kristin Lahed, regionchef Svenskt Näringsliv, Johanna Olofsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Cederblom, kommunchef, Maria Granberg, näringslivschef och Carl Kling, näringspolitisk rådgivare Svenskt Näringsliv

Suras företagsklimat blir bättre och bättre

Den senaste enkätundersökningen från Svenskt Näringsliv visar en rejäl och glädjande ökning för näringslivsklimatet i Surahammars kommun.

Surahammars kommun landar på ett sammanfattande omdöme på 3,65 som gör att Surahammar är den kommun i Sverige som gör den näst största ökningen från föregående år i det sammanfattande omdömet, skriver Surahammars kommun i ett pressmeddelande.

– Det känns jättebra att vi börjar se fina resultat av vårt arbete, men vi är långt ifrån nöjda, säger Maria Granberg, näringslivschef i Surahammars kommun.

På tisdagen uppvaktades Surahammars kommun av Svenskt Näringsliv med anledning av det fina resultatet i deras företagsklimatmätning. Kommunstyrelsens ordförande i Surahammar, Johanna Olofsson (M), tycker att det är glädjande att se resultat på det långsiktiga arbetet med att stärka relationerna med näringslivet i kommunen.

– Ett bra företagsklimat är jätteviktigt för oss i Surahammars kommun. Det går bra för många företag i vår kommun och det här resultatet visar att vår kommun är en riktigt bra plats att driva företag på. Här är alla är med och bidrar till fortsatt utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Johanna Olofsson (M).

Enligt svaren i enkätundersökningen upplever företagarna att dialogen mellan företagen och kommunens beslutsfattare blivit mycket bättre, samt att kommunens information mot företagen stärkts.

– Vi försöker alltid att utveckla våra kommunikationsvägar till företagarna i kommunen och vi upplever att våra företagsfrukostar och företagsbesök tillsammans med både politik och tjänstepersoner är de två absolut bästa sätten att hålla en tät kontakt med företagen i kommunen.

Kommunen satsar nu på fortsatt utveckling av företagarservicen. Det handlar bland annat om att alla medarbetare som kommer i kontakt med företagare har förståelse för hur deras myndighetsutövning påverkar företagarnas uppfattning av företagsklimatet.

– Kommunens service gentemot våra företag är en jätteviktig faktor för att stärka företagsklimatet, och det fina arbete som mina kollegor utför varje dag är grunden för ett gott samarbete mellan företagarna och kommunen. Ambitionen är att fortsätta utveckla vår service och tillgänglighet, säger Maria Granberg.

Powered by Labrador CMS