Länets busstrafik drivs av Svealandstrafiken som successivt bytt ut sin bussflotta till biogasbussar.

Region Västmanland uppmanar regeringen att fortsätta arbeta för Sveriges skattebefrielse av biogas

I en skrivelse till regeringen uppmanar Region Västmanland och länets tio kommuner till fortsatt kraftfullt arbete för skattebefrielse av biogas. Sveriges tioåriga skattefrihet för biogas ogiltigförklarades av EU-domstolen i december 2022. Länet drabbas hårt om skattebefrielsen tas bort eftersom den övervägande delen av busstrafiken sker med biogasbussar, skriver man i ett pressmeddelande.

Publicerad

– För Region Västmanland och Västmanlands tio kommuner innebär borttagandet av skattebefrielsen ökade kostnader i mångmiljonklassen. Regeringen har under hela den här perioden uttryckt stort stöd för biogasanvändning och vi räknar med att regeringen även framgent agerar snabbt och konstruktivt för att skattebefrielsen ska återinföras säger Mikael Andersson Elfgren (M), regionstyrelsens ordförande, i pressmeddelandet.

Sverige har sedan 2020 haft en skattebefrielse av biogas. Skattefriheten skulle gälla i tio år men i december 2022 ogiltigförklarades den av EU-domstolen. Detta är ett hårt slag för länets kollektivtrafik, företag och privatpersoner som använder biogas. Kostnaderna blir avsevärt högre vilket kan leda till försämringar i den regionala och lokala kollektivtrafiken, menar Region Västmanland och länets tio kommuner.

– Att vi fortsatt har en skattebefrielse av biogas är en förutsättning för att kunna bygga en ekonomiskt och miljömässigt hållbar kollektivtrafik i Västmanland. I ett redan ansträngt ekonomiskt läge för länets kommuner hyser vi en stark förhoppning i att regeringen gör sitt yttersta i frågan säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Både den regionala och lokala kollektivtrafiken i Västmanland är sedan många år näst intill fossilfri där biogasbussar utgör grunden. Länets busstrafik drivs av Svealandstrafiken som successivt bytt ut sin bussflotta till biogasbussar. En omställning som minskat koldioxidutsläppen med två tredjedelar.

– Om skattebefrielsen tas bort ökar kostnaderna för länets kollektivtrafik med mer än 15 miljoner kronor i år. Skulle domen gälla retroaktivt tillkommer ytterligare kostnader. I skrivelsen understryker regionen och länets kommuner att om skattebefrielsen försvinner måste kollektivtrafiken kompenseras för de ökade kostnaderna.

Powered by Labrador CMS