Tillåts. Regeringen har nu presenterat ett lagförslag som ska tillåta gårdsförsäljning av alkohol.

Positiva reaktioner efter regeringens förslag om gårdsförsäljning av alkohol

Under onsdagen presenterade regeringen ett lagförslag som tillåter gårdsförsäljning av alkohol i Sverige. – Det är en glädjens dag idag, äntligen öppnar vi upp för gårdsförsäljning i Västmanland och Sverige, säger Jenny Landernäs (M), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Det här är en frihetlig näringsreform som är bra för Västmanland.

Publicerad

Förslaget handlar om hantverksmässig och småskalig tillverkning och att dryckerna får säljas till besökare som betalt för till exempel en guidad tur eller en föreläsning.

Förslaget omfattar alla dryckesslag och det kommer inte att krävas att råvarorna också produceras på plats, bortsett från att vinets druvor måste göra det.

Region Västmanland ansökte förra året om att bli försöksregion för gårdsförsäljning av alkohol i väntan på att en nationell reform skulle komma på plats.

– Att det nu införs brett i hela landet är en seger för oss men framför allt en seger för de producenter som nu får möjlighet att sälja direkt till kund. Det är också en vinst för besöksnäringen som kommer att kunna dra nytta av detta, säger Jenny Landernäs.

Efterlängtat

Även organisationen Företagarna gläds åt förslaget.

– Äntligen! Sveriges besöksnäring har väntat på det här beskedet i decennier och kommer att leda till nya besöksmål som lockar gäster, fler i arbete och nya skatteintäkter. Förslaget är mycket bättre än det som har spekulerats om i media senaste månaderna och fler kommer att omfattas, säger Benjamin Dousa, vd på Företagarna, i ett pressmeddelande.

Förslaget är tänkt att träda i kraft under första halvåret 2025. Det bedöms få stor betydelse för 600 bryggerier, destillerier och andra tillverkare av jästa drycker.

– Vår enda kritik gäller volymbegränsningarna som innebär att mellanstora och stora producenter inte omfattas. Det kan minska drivkrafterna för företag under gränsen att växa, och stora, internationellt kända, varumärken som kan locka internationella turister omfattas inte, säger Benjamin Dousa, vd på Företagarna.

Jonas Edberg

021-30 46 00 jonas.edberg@vasterastidning.se

Powered by Labrador CMS