Detta är en genrebild.

Nationell kampanj mot telefonbedrägerier

Polisen genomför nu en nationell kampanj för att förebygga telefonbedrägerier. I region Mitt har polisen planerat flera aktiviteter som komplement till den nationella satsningen.

Publicerad

Mängden telefonbedrägerier har ökat drastiskt de senaste åren. I region Mitt, där Västmanland, Uppsala län och Gävleborgs län ingår, anmäldes drygt 1 600 telefonbedrägerier under 2022 jämfört med 800 anmälningar året innan.

Bedragarna kommer över enorma brottsvinster, vilka i sin tur många gånger finansierar kriminell verksamhet och kan kopplas till skjutningar i kriminella miljöer. I region Mitt rör det sig om en summa på drygt 46 000 000 kr för 2022, skriver polisen på sin hemsida.

– Antalet telefonbedrägerier i region Mitt har fördubblats jämfört med 2021, en utveckling som vi ser i hela landet. Att sätta stopp för bedragarna är ett viktigt led i att minska uthålligheten i den kriminella ekonomin, säger Maria Karlsson, brottsförebyggare för bedrägerier i region Mitt.

Från och med vecka 8 till vecka 10 genomför polisen en nationell kampanj för att minska antalet telefonbedrägerier. Det skickas bland annat ut vykort till 1,2 miljoner hushåll i Sverige med personer över 70 år. I region Mitt handlar det om sammanlagt ca 113 000 vykort. Vykortet informerar om telefonbedrägerier och hur man kan skydda sig och kompletteras bland annat med en annonskampanj i lokalmedia och i sociala medier samt lokala aktiviteter som till exempel föreläsningar i pensionärsföreningar.

Just när det gäller telefonbedrägerier inriktar sig bedragarna ofta på äldre personer över 70 år för att komma åt deras besparingar. I ett ärende som region Mitt hanterade under 2022 blev en äldre dam uppringd av en man som utgav sig ringa från banken. Han påstod att någon hade försökt ta ett lån i kvinnans namn och uppmanade henne att logga in med bank-id så att han kunde hjälpa henne. Hon vägrade öppna sitt bank-id och blev då kopplad till en medhjälpare som påstod sig arbetar på bankens säkerhetsavdelning. Ytterligare påtryckningar följde, bland annat hävdade mannen att någon gjort en överföring i kvinnans namn, att någon ändrat hennes beloppsgräns på Swish och att hennes konto var tömt på pengar.

– Det här är ett klassiskt exempel på hur ett telefonbedrägeri kan gå till. Det skapas en situation av stress och påtryckningar som ska leda till att offret lämnar ut personliga uppgifter som till exempel koder till bankdosa eller kontokort samt som får offret att logga in med bank-id. Som tur är genomskådade kvinnan i det här ärendet bedragarna, lämnade inte ut några personliga uppgifter och valde att polisanmäla, säger Maria Karlsson.

Det är framförallt äldre personer som blir utsatta för brottet, medianåldern för brottsdrabbade för telefonbedrägerier är cirka 80 år och många gånger blir dessa personer av med sina livsbesparingar.

– Många känner en stor skam och skuld att de blivit utsatta för telefonbedrägerier. Men det finns det ingen anledning till. Bedragarna är otroligt skickliga och det är svårt att förstå att man blir manipulerad. Alla kan drabbas av bedrägerier, säger Maria Karlsson.

Följande punkter kan du ha i åtanke och sprida till dina nära och kära för att skydda dig och dem mot telefonbedrägerier:

  • Lägg på luren – Om du blir osäker, ska du avsluta samtalet.
  • Logga inte in eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
  • Lita inte på den som ringer, även om den verkar trovärdig.
Powered by Labrador CMS