Näringsliv. Sala kommuns näringslivschef Cissi Lööv tillsammans med Amanda Lindblad (S) kommunstyrelsens ordförande.

Kommunen satsar på framtidens företagsklimat

Sala satsar på framtidens företagsklimat då de har antagit ett nytt näringslivsstrategiskt program som ska stärka företagsklimatet, platsens attraktionskraft och skapa långsiktig hållbar tillväxt.

Publicerad

Vad ska Sala vara? det svarar programmet på: En kommun med framdrift, där företagsamhet och hållbar utveckling går hand i hand, är svaret.

Programmet lyfter särskilt fram de företag och invånare som redan finns i kommunen – och kombinerar långsiktiga satsningar med snabba, synliga insatser enligt Sala kommuns egen popcornmodell.

– Vi ska fortsätta bygga framtidens Sala tillsammans – steg för steg, med både hjärta och handlingskraft, säger Amanda Lindblad (S) kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Ett attraktivt Sala

En av nyheterna i programmet är ett strategiskt ja-test, som ska användas för att pröva att kommunens satsningar bidrar till ett hållbart, företagsvänligt och attraktivt Sala.

Samtidigt betonas att kommunen ska utgå från de verksamheter och människor som redan valt Sala – genom förbättrad service, tätare dialog och tydligare processer.

– Utveckling behöver inte vänta på nästa stora investering. Genom små, synliga insatser och nära dialog bygger vi energi och stolthet längs vägen. Det är det som är vår popcornmodell, säger Sala kommuns näringslivschef Cissi Lööv.

Locka nya etableringar

Samtidigt ska Sala aktivt arbeta för att locka nya etableringar som stärker och kompletterar det lokala näringslivet.

– Vi vill göra det enkelt att driva företag i Sala – och ännu enklare att vilja stanna, växa och utvecklas här, säger Amanda Lindblad. Det här programmet handlar om framtidstro, samarbete och handlingskraft.

Bred samverkan och digitalt stöd

Arbetet har skett i bred samverkan mellan kommunens kontor, politiken och det lokala näringslivet via Näringslivsrådet. Som stöd i processen har kommunen även använt AI-verktyget ”Sala-GPT”, som hjälpt till att analysera och knyta ihop redan befintliga strategier – från Översiktsplanen och Platsvarumärkesstrategin till Affärsplan Västmanland, Kompetensplan Västmanland och Agenda 2030.

Sex fokusområden

Programmet gäller fram till 2036 och bygger på tre strategiska riktningar:

att vårda och utveckla befintligt näringsliv, stärka platsens varumärke och attrahera etableringar som kompletterar Salas styrkor.

Nästa steg blir att ta fram handlingsplaner för sex fokusområden – bland annat företagsklimat, kompetensförsörjning och hållbar omställning, för att skapa tempo och tydlighet i genomförandet.

Powered by Labrador CMS