
Begagnad räls från Kolbäck lever vidare i Europa
Omkring 5 500 ton begagnad räls från Kolbäck kapas, samlas in och fraktas vidare ut i Europa genom Trafikverkets nya pilotprojekt.
Trafikverket har påbörjat ett pilotprojekt för att testa hur begagnad räls kan tas om hand, hanteras och återföras till rältillverkade.
– Vi vill i första hand återbruka räl, men när det inte är möjligt vill vi säkerställa att stålet kan återvinnas på ett högvärdigt sätt och bli till nya, cirkulära räler, säger Fredrik Svensson, verksamhetsutvecklare på Trafikverket, i Dagens Infrastruktur.
Ska utveckla samarbeten
Det är cirka 5 500 ton begagnade räler från ett spårbyte i Kolbäckstrakten som ska kapas i femmeterslängder, samlas in och fraktas till Hallstahammar. Därefter transporteras de med tåg till en rältillverkare i Europa.
Pilotprojektet går ut på att bygga kunskap, testa logistiklösningar i praktiken och utveckla samarbeten. Utvärderingen används i det fortsatta pilotprojektet.
– Genom att testa hela försörjningskedjan vill vi ta reda på hur vi kan ställa krav på en mer hållbar rältillverkning framöver, förklarar Fredrik Svensson.
Minska klimatpåverkan
Om pilotprojekten faller väl ut är Trafikverkets mål att införa cirkulära krav i nästa upphandling av räl, både krav på mer hållbara produktionstekniker och en högre andel återvunnet stål i tillverkningen. På sikt kan det bidra till att minska klimatpåverkan från svensk järnväg och till målet om en klimatneutral infrastruktur år 2040.