Roger Haddad, oppositionsråd (L), Åsa Fredriksson, rektor, Elisabeth Welén, biträdande rektor, Birgitta Åkerberg, förskolenämnden (L).

Roger Haddad (L) vill se bättre språkstöd i förskola och skola

Idag finns det en förskola i Västerås som är specialiserad på språkstöd. Slottsträdgårdens förskola har sju platser för elever som har språkstörningar, något Liberalernas gruppledare Roger Haddad vill ska dubblas. I en motion till kommunfullmäktige föreslår han nu en översyn kring stöd för barn och elever med språkstörning.

Publicerad Senast uppdaterad

Roger Haddad och Liberalerna har lämnat in en motion inför nästa kommunfullmäktigesammanträde den 9 mars. Efter att ha gjort flera studiebesök på förskolor och skolor runt om i kommunen menar Haddad att språkstöd för barn i förskola och skola måste förbättras.

”Liberalerna föreslår i denna motion att stödet för barn i förskolan och för elever i grundskolan- och gymnasieskolan ses över i syfte att kraftfullt förbättra tillgången på tidiga insatser. Detta oberoende av ålder. Barn med diagnosen språkstörning i förskolan ska efter bedömning hos logodpedmottagningen omgående få anpassat stöd i förskolan. De barn som bedöms ha grav språkstörning måste direkt erbjudas en anpassad plats i förskolan, utan att tvingas vänta i kö.”, skriver Liberalerna i sin motion.

– Idag är väntetiden lång både till logopeden men tyvärr ännu längre till de särskilda platserna som finns inom förskolan, idag sju till antalet, säger Roger Haddad till Västerås Tidning.

”Ekonomin tillåter inte”

Han har besökt Slottsträdgårdens förskola som idag har sju platser för barn med språkstörningar.

– Slottsträdgårdens förskola är ett föredöme.

Roger Haddad vill att Västerås stad ska bereda plats för fler barn och att platserna utökas till 12–15 platser utifrån tillgång på lämpliga lokaler och kompetens.

– Jag vet att flera förskolor har försökt specialisera sig på språkstöd för att man ser att behovet finns, men att ekonomin inte tillåter det. Slottsträdgårdens förskola hade tidigare en öronmärkt summa pengar för att kunna bedriva och utveckla sitt språkstöd, men den summan är tillbakadragen.

Han menar även att språkstöd borde gälla genom hela skolgången.

– Stödet för barn med språkstörning ska tydliggöras genom hela skolgången, det vill säga från förskolan upp till gymnasiet. Vårdnadshavare till barn i förskolan och elever i skolan måste på förhand veta vilket stöd de kan räkna med om de har omfattande stödbehov, exempelvis för språkstörning, säger Haddad.

Han fortsätter:

– Västerås stads pedagogiska nämnder måste genom ansvarig förvaltning säkerställa att det finns en röd tråd för att förebygga att elever slås ut från skolan och riskerar att bli hemmasittare i grundskolan eller komma till gymnasieskolan utan tillräckliga förkunskaper och därmed en risk för avhopp.

Powered by Labrador CMS