
Rivstart för Ica-butikens nya AI-satsning: Minskar svinnet
För cirka en och en halv månad sedan införde ICA Nära Vallby ett nytt system för att minska butikens svinn med hjälp av AI. Målet är 50 procent mindre i svinn, och redan nu har butiken minskat med 40 procent.
Ica-handlaren Daniel Özer är tekniskt intresserad och var snabb på bollen när kedjan presenterade en möjlighet att koppla in en AI-modell i butikens system. Därför är butiken en av de första i Sverige som har infört AI i den dagliga driften.
Vi tycker att det är roligt att ligga i framkant och gillar innovation och nya tekniska lösningar. Dels har jag en passion för teknik och är fascinerad av AI, vad som har hänt, vad som kommer att hända och vad vi kan göra med det för att dra nytta av det i vår verksamhet och skapa mervärde för vår butik, kunder och personal
– AI-roboten vet vad vi har för varor i lager, vad vi säljer, utgångsdatum och prognoser. Allt det där. Den hjälper oss att identifiera vad vi behöver sätta ner i pris och hur mycket. Om roboten märker att vi inte säljer en produkt trots att den är nedsatt med 30 procent föreslår den att vi sänker ännu mer och ger även handfasta råd om att såhär mycket har den här produkten svinnat återkommande, säger Daniel Özer.
Med hjälp av den nya tekniken kan butiken komma upp i nära 50 procents minskning av varor som behöver kastas.
– På det här sättet fasar vi bort artiklar som kunderna inte vill ha egentligen, de innebär bara en massa extra kostnader, svinn och kastad mat.
Det dröjer cirka två månader innan AI-motorn har kartlagt verkligheten i butiken men redan nu har svinnet minskat med 40 procent.
– Vi tycker att det är roligt att ligga i framkant och gillar innovation och nya tekniska lösningar. Dels har jag en passion för teknik och är fascinerad av AI, vad som har hänt, vad som kommer att hända och vad vi kan göra med det för att dra nytta av det i vår verksamhet och skapa mervärde för vår butik, kunder och personal. Men också för att skapa värde för miljön och hållbarheten, hållbarhet är viktigt för oss.
Kommer kunderna att märka någon skillnad?
– För kundens del är det enbart positivt, de får nedsatta produkter vid rätt tid och kan fynda.
Hur känns det att vara igång?
– Det känns fantastiskt, vi sparar tid, energi och kraft och vi sparar pengar i flera aspekter.
Det senaste året har Daniel och hans personal märkt av ett ändrat konsumentbeteende.
– Vi har märkt en stor skiftning de senaste månaderna, många kunder väljer bort produkter man annars har köpt för varor med lägre konsumentpriser. Det medför att vi behöver ställa om vårt sortiment också, vilket AI hjälper med.
Vecka 31 syntes Ica Nära Vallby i en av Icas populära reklamfilmer. Denna gång var temat ”Närheten är storheten”. I reklamfilmen står Ica-Stig bredvid Daniel Özer och berättar att Daniel från Västerås såg storheten i ungdomarna på torget och lät dem starta restaurangen Hamburgeriet i sin butik.
– Det var fantastiskt, en otrolig möjlighet. Det var första gången jag fick frågan. Men det största är att vi får vara med och representera en viktig fråga, att det har uppmärksammats och identifierats. Vi på Ica Vallby är inte bara en livsmedelsbutik, vi gör så mycket mer och jag tycker att det är fantastiskt att det uppmärksammas. Det var roligt att träffa Stig och hela teamet.