
Planen för resecentrum: Så läggs arbetet upp
Västerås stads förslag till ett nytt resecentrum har utvecklats i nära samarbete med Trafikverket och nu närmar sig förslaget antagande efter många års arbete och utredningar.
Med anledning av detta har Trafikverket och Västerås stad skrivit en text om vad som komma skall.
Nya resecentrum i Västerås kommer att byggas i samband med att Trafikverket bygger om bangården vid stationen. Bangården för persontrafik ska både få fler spår och förlängas - för att öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för resenärerna.
Innan Trafikverket kan börja bygga om bangården i Västerås behöver ombyggnationen finnas med i den nationella transportplanen för transportinfrastruktur, (NTP).
– Det är hård konkurrens om medlen i nationell plan. Trafikverket har uppmuntrat och stöder en ombyggnation i etapper, enligt liggande förslag till nytt resecentrum. Det underlättar för Trafikverket när det gäller att få finansiering i den nationella transportplanen, säger Tomas Holmlund, samhällsplanerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Bangårdsombyggnationen har delats upp i två etapper. I etapp 1 av bygget planerar Trafikverket att utöka bangården med fler spår för tågtrafik, men förlängningen av bangården görs först i etapp 2.
– Det här är ett sätt att dela upp kostnaderna, både för staden och Trafikverket, och i stället bygga efter kapacitetsbehov. Att bygga om hela bangården i ett svep är både kostnadsdrivande och onödigt ur kapacitetssynpunkt.
Arbete pågår för att säkra hela Trafikverkets finansiering av etapp 1 (600 miljoner) till den nationella planen 2026, men delar av arbetet har redan fått finansiering med 95 miljoner.
Trafikverket och Västerås stad menar att åtgärdsvalsstudien visar att att det inte finns något behov av en upphöjd bangård i Västerås.– Enligt den åtgärdsvalsstudie som Trafikverket har tagit fram så finns inte särskilda behov av en upphöjd bangård i Västerås. En upphöjning är alltid dyrare än att låta spåren ligga kvar i marknivå. Det är därför inget som Trafikverket bekostar, säger Tomas Holmlund, Trafikverket.
Under byggnationen av nya resecentrum kommer Trafikverket att säkra tillgänglighet till plattformar och tåg genom en mindre bro över spåren, när den nuvarande stationen rivs. Den kommer att ligga i höjd med nuvarande biluthyrning, och finnas kvar under flera år. Bron är demonterbar och kan därför återanvändas i framtiden.
– Erfarenheter från liknande produktion i järnvägsnära miljö har beaktats. Tanken med förslaget till nytt resecentrum är att vi ska kunna bygga den nya bron över spår ostört och inte ha resenärer i närheten. Det här är för att hålla isär byggproduktionen med resenärerna – vi vill undvika att ha allmänheten för nära bygget. Det finns alltid en skaderisk för allmänheten, säger Jonas Living, byggprojektchef för nya resecentrum.