Detta är en genrebild.

Målet: Ta fram en cykelstrategi för hela kommunen

Västeråsmajoriteten gav i årsplanen för 2024 kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med byggnadsnämnden och tekniska nämnden ta fram en cykelstrategi för hela Västerås kommun.

Publicerad

Strategin ska implementeras i arbetet med den nya översiktsplanen, skriver Västeråsmajoriteten i ett pressmeddelande.

– Ett ökat nyttjande av cykeln som färdmedel är en nyckelfaktor för att Västerås ska bli en mer klimatsmart och ekologiskt hållbar kommun. Fler måste ges möjlighet att välja cykeln till arbetet, skolan, fritidsaktiviteten eller olika besöksmål, säger Lars Nordin (V), ordförande tekniska nämnden.

Utbyggnad av gång- och cykelvägar sker och planeras på flera platser i kommunen, bland annat till Tidö-Lindö, längs norrleden i höjd med Sätra samt på Öster Mälarstrand. En politisk prioritering i årsplanen var att behålla medel i investeringsplanen för att möjliggöra utbyggnad av gång- och cykelväg till Tortuna under planperioden 2024-2028.

– Vi behöver ta reda på var, när och på vilket sätt vi får till mer cyklande. Det behövs en strategi som vi kan plocka fram när vi ska bygga vägar och annat, så att cykelbanor är med i planeringen redan från början. Cykelvägarna behöver också nå utanför stan och där behöver vi jobba närmare Trafikverket för att få till cykelvägar längs det statliga vägnätet, säger Karin Westlund (C), vice ordförande tekniska nämnden.

I framtagandet av cykelstrategin är tanken att ta ett samlat grepp kring cykling och cykelplanering i hela kommunen. Inom staden är trafikplaneringen uppdelad på flera nämnder och den strategiska trafikplaneringen hanteras av byggnadsnämnden och stadsbyggnadsförvaltningen. Därför ges uppdraget att ta fram en kommunövergripande cykelstrategi till kommunstyrelsen i samverkan med både byggnadsnämnden och tekniska nämnden.

– Genom denna nya strategi kan vi göra cykeln mer attraktiv jämfört med andra färdmedel. Vi behöver peka ut en övergripande cykelnätsstruktur för hela kommunen, ta fram principer för den fysiska infrastrukturen och identifiera utbyggnadsbehov, säger Thomas Karlsson (S), ordförande byggnadsnämnden.

I arbetet ska även mätbara mål för ökad cykling tas fram. Man behöver också se över underhållsbehovet och kostnadsberäkna de mål och ambitioner som strategin fastslår. Arbetet bör ta avstamp i de kartläggningar och översyner som redan genomförts, exempelvis den rapport och åtgärdsplan som togs fram under våren 2022 inom ramen för Cykelsatsning Västerås. 

– När cykelstrategin är framtagen och vi vet vad som behöver göras och i vilken takt måste det avsättas tillräckliga budgetmedel, vilket vi i Västeråsmajoriteten ämnar göra. Det är viktigt att det blir verklighet av det här arbetet, säger Amanda Grönlund (KD), vice ordförande kommunstyrelsen.

Powered by Labrador CMS