Kvicksundsborna vädjar till kommunen om en trygg cykelväg
De boende i Stensjö Hagar utanför Kvicksund har i flera år vädjat till politikerna om en trygg och fungerande cykelväg in till centrala Kvicksund.
I Stensjö Hagar strax utanför Kvicksund har det skett ett stort generationsskifte och många av fastigheterna har skiftats från säsongsboende till permanentboende. I takt med det har efterfrågan på en trygg cykelväg in till Kvicksund ökat kraftigt.
Sofia Stenberg flyttade till Stensjö Hagar för elva år sedan och beskriver området som en idyll med en enda, men allvarlig, nackdel.
– När jag flyttade hit kände jag direkt att det här området är fantastiskt, men det enda som saknades var att jag inte kunde gå med barnvagnen nånstans. Jag får gå fram och tillbaka på grusvägarna här, och måste ta bilen om jag ska slänga sopor och sortera skräp eller åka till affären, det är den enda nackdelen, annars är det helt underbart här, säger Sofia.
Det finns i nuläget två alternativ om man vill ta sig från bostadsområdet in till Kvicksund. Att korsa väg 56 där hastighetsbegränsningen är 100 km/h och sedan vada över en åker för att komma till en grusväg som leder in till Kvicksund, eller att gå över en annan åker som endast går att använda under sommarmånaderna då den annars är översvämmad.
– Situationen förvärrades när det blev 2+1-väg och det blev ännu trängre. Förut var det 90 km/h och nu är det 100 km/h, säger Jan Berglund.
De boende i Stensjö Hagar har under flera år kommunicerat problemet till Västerås kommun.
– Vi fick ett löfte av kommunen och trafikverket 2008 där de sa att de förstod vår situation och lovade en cykelbana, sedan drog sig trafikverket ur och kort efter även Västerås kommun, säger Jan.
– Politikerna har stundtals varit väldigt tillmötesgående, sedan låtit tiden gå och slutligen kommit med ett negativt besked.
Idag bor flera barnfamiljer på området och känner sig begränsade av att de är så beroende av sina bilar.
– Om det fanns en riktig cykelväg skulle våra barn kunna cykla till sina kompisar eller bara in till centrum och köpa lite lördagsgodis. Nu har skolbussen bedömt att det är för farligt att stanna ute på vägen så de kommer att skicka taxi som skolskjuts istället, säger Jennifer Ljungh.
– Det känns viktigt att tänka på miljön också, att inte behöva ta bilen för en kort sträcka som man hellre hade gått eller cyklat, säger Sofia.
I juni skickades ett förslag på en gång- och cykelväg in som e-förslag till Västerås kommun. Där föreslår man dels en cykelväg parallellt med väg 56 på markägare Görwells mark som han ställer till förfogande, dels en väg fram till bron mot Rytternekorset med en cykel- och gångbro.
Sista dagen att rösta på förslaget är den 28 augusti. När den här artikeln skrivs har förslaget fått 680 röster.