Varm julkänsla. Jenny Ahlbin visar hur man kan julpynta med varma och neutrala toner.

Jenny vill hålla liv i city

I en butikslokal på Smedjegatan 6 i Västerås har Jenny Ahlbin skapat en inspirerande och varm oas för heminredning, presenter och smycken. "Många kommer hit bara för inspirationen och ett avbrott i vardagen."

Publicerad

Stämningsfull musik, tända doftljus och flera olika avdelningar som ger olika inspiration beroende på inredningsstil. När Västerås Tidning besöker Store en snöig eftermiddag i slutet av november är butiken av förklarliga skäl lite extra fokuserad på jul och vinter, och ägaren Jenny Ahlbin förklarar att hon arbetar aktivt med att ge sina kunder nya förslag på hur man kan inreda beroende på stil, årstid och trender.

I lokalen på Smedjegatan har hon huserat i tio år.

– Jag har drivit företaget i 18 år. Till en början hade jag butiken i Eskilstuna och sen ville Lexington, en av mina leverantörer, att jag skulle starta i Västerås. Så under ett år hade jag två butiker, den i Eskilstuna och en i Igor. Det är 13 år sedan nu, berättar Jenny Ahlbin.

Hon fortsätter:

– Butiken i Eskilstuna hade jag i Gamla Stan, i ett 1700-talsstall. Jag kände ganska fort att en stor galleria inte var min grej. När jag fick nys om den här lokalen så tog jag den när kontraktet gick ut, för här har jag skyltfönster och kan styra mina egna öppettider.

Under 13 år i city har hon noterat ett oroande mönster.

– De första åren hade jag ganska många anställda, men de senaste åren har tiderna inte varit så gynnsamma. Pandemin klarade vi ganska bra för då var det många som fixade mycket hemma och valde att gynna små butiker. Men det sista halvåret har nedgången varit väldigt märkbar tycker jag.

Jenny hyllar butikens stamkunder.

– Jag har många stamkunder som värnar om min butik och city, de kommer in och stödhandlar när de har möjlighet. Det är tydligt att de som brinner för cityhandeln försöker hålla den kvar, så jag tycker ändå att jag ser en ljusning.

Store är återförsäljare av märken som Ernst, Bruka Design, Tell me more, Watt & Veke, Edblad och Lexington.

– Man kan säga att jag främst har svenska leverantörer, många familjeföretag som har funnits väldigt länge och producerar hållbara och kvalitativa varor. Jag har sålt kläder i liten skala, men huvuddelen är inredning, presenter och doftljus.

När Jenny beställer in varor utgår hon från vad hon och hennes kunder tycker om.

– Det är noga utvalda produkter, i början försökte jag ha ett mycket bredare sortiment och tillgodose alla stilar, men nu lyssnar jag på mig och mina egna kunder. Många kommer hit bara för inspirationen och ett avbrott i vardagen, jag satsar mycket på att skapa en varm och inbjudande atmosfär.

Kunderna hämtar mycket inspiration från både den fysiska butiken och dess instagramkonto. Något som på sikt kan innebära en till inkomstkälla för Jenny och säkra butikens framtid.

– Jag har fått mer inredningsuppdrag, det innebär att jag åker hem till kunder och hjälper dem styla och hitta en röd tråd i sin inredning. Tanken är att utveckla den sidan, kanske ha stängt en dag till i veckan och använda den tiden till inredningsuppdrag.

Hur ser du på framtiden?

– Jag försöker se ljust på framtiden, men det är klart man är orolig. Framförallt för hur det ska bli i city, om det bara ska vara restauranger och de stora kedjorna. Det jag kan göra är att lyssna in vad kunderna vill ha och försöka ge dem det lilla extra, jag är jättetacksam för mina fina kunder som värnar om mig.

Powered by Labrador CMS