Matchar arbetssökande. Maria Nilsson och Lisa Tojkander på Norén & Lindholm brinner för kompetensförsörjning.

Högre krav ställs på arbetsgivarna

I takt med att konkurrensen om kompetensen ökar bland arbetsgivarna ställer de jobbsökande och anställda med rätt kompetens allt högre krav på företagens hållbarhetsarbete, värderingsfilosofi och arbetskultur.

Publicerad

I över 18 år har Västeråsföretaget Norén & Lindholm arbetat med kompetensförsörjning och har med andra ord bra koll på hur man matchar rätt arbetsgivare med rätt jobbsökande.

– Vi är konsultativa. Vi vill förstå vår kund, dess verksamhet och kultur. Vi tror det är viktigt att vara nyfiken. Vi ser omställningar, trender och så vidare som möjligheter för alla parter i stället för utmaningar, säger Lisa Tojkander på Norén & Lindholm till Västerås Tidning.

Arbetsmarknaden genomgår en stor förändring som väntas hålla i sig i takt med digitaliseringen. Resultatet är att konkurrensen om kompetens ökar mer och mer. Norén & Lindholm hjälper därför företag med Employer Branding som ska öka kundernas attraktionskraft, både för att locka nyanställda i en rekryteringsprocess och för att behålla nuvarande medarbetare.

– För att öka ett bolags attraktionskraft vad gäller bland annat nya medarbetare måste man i ett tidigt skede berätta vad man gör för nytta, vad står man för, om man arbetar med hållbarhet, vilket ansvar tar man och så vidare, säger Lisa Tojkander och fortsätter:

– Vi ställer ofta frågan till våra kunder: ”Vad differentierar er?” Vi ber våra kunder att titta framåt i stället för bakåt.

Varför är det viktigt med Employer branding?

– Vi upplever att kandidater vill känna en stolthet och samhörighet med organisationen, varumärket och produkten de kommer att representera. Man vill i ett tidigt skede av en rekryteringsprocess veta vad produkten gör för nytta och att organisationen som man representerar tar ett samhällsansvar.

Hur arbetar ni med att sprida er kunskap?

– Förändringsbenägenhet är något som blir en viktigare faktor och som vi pratar med våra kunder om. Vikten av att förhålla sig till en värld som behöver och är i omställning ser vi som avgörande framöver. Hållbarhet är något vi ser som en självklarhet i samhället i stort och för vår del så innebär det bland annat att jobba med en fördomsfri rekrytering. Här ser vi också att vi kan hjälpa våra kunder att lyfta fram det arbete som de gör.

På Norén & Lindholm anser man att det är viktigt att vara en del av utvecklingen.

– Det viktiga är att man blickar framåt. Att man förstår vilket ansvar man har och hur man kan påverka.

Hur lång tid tar det i snitt för ett företag att öka sin attraktionskraft?

– Det är svårt att säga men vi försöker göra skillnad direkt genom att vi redan vid ett första kundmöte och sedan vidare i rekryteringsannonsen vill lyfta fram vad som differentierar ett företag, bland annat inom vilket hållbarhetsarbete eller liknande som våra kunder arbetar med. På det sättet blir det en mer framgångsrik process, säger Lisa Tojkander.

Powered by Labrador CMS